Har sett liknande frågor, men ändå inte fått riktigt svar på min:

Satte upp ett badrumsskåp med led-belysning och kopplade in brun, blå, gulgrön kabel mot dem som kom ur väggen. En vit kabel (från väggen) blev över, den tejpade jag runt kopparn. Nu lyser lampan hela tiden och går inte att släcka med strömbrytaren på väggen.

Vad är fel?
 
Den bruna tråden är antagligen fast fas, den vita tråden är antagligen tändtråd (bruten fas).

Mät, mät, mät.
Öppna strömbrytaren å titta.

Isolera den bruna, koppla in den vita.
 
  • Gilla
benprotes
  • Laddar…
ullberg
Man behöver mäta för att säkert veta, men det är inte helt osannolikt att den bruna du kopplade in var konstant spänning menad för ett eluttag, och att det är den vita som är tändtråden som var tänkt för lampan.

Men innan du växlar plats på dessa tycker jag det vore bra att mäta (innan du gjorde inkopplingen från början egentligen, men gjort är gjort), i en äldre anläggning kan blå också vara tändtråd eller fast fas.

/U

EDIT: tvåa, på den
 
Vit är tändtråd. Brun och svart är fas och nolla (osagt vilken som är vilken). Hade TS kopplat fas och tändtråd till lampan hade den alltid varit släckt, och hade TS kopplat tändtråd och nolla till lampan hade den fungerat.

Isolera den bruna, koppla in en vita och testa. Normalt får man inte chansa när det gäller el, men i det här fallet är det riskfritt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
pelpet skrev:
men i det här fallet är det riskfritt.
... om det inte råkar vara en 2 olika faser på brun o vit.
Då lyser lampan vädigt starkt en kort stund. Och sen inte alls. ;)
 
Amen kom igen, riskbedömningen :p. Hur ofta har man tvåfas framdraget till badrumsspegeln? Jag skulle tro att det är en större risk att TS ramlar ner från pallen, bryter av benprotesen och slår bakhuvudet i badkarskanten. Dessutom lär ju jordfelsbrytaren klippa strömmen så fort det börjar ryka om led-trafon.

Välkommen till forumet förresten, benprotes.
 
  • Gilla
benprotes
  • Laddar…
ullberg
pelpet skrev:
Normalt får man inte chansa när det gäller el, men i det här fallet är det riskfritt.
pelpet skrev:
Amen kom igen, riskbedömningen :p. Hur ofta har man tvåfas framdraget till badrumsspegeln? Jag skulle tro att det är en större risk att TS ramlar ner från pallen, bryter av benprotesen och slår bakhuvudet i badkarskanten. Dessutom lär ju jordfelsbrytaren klippa strömmen så fort det börjar ryka om led-trafon.
dvs. låg risk, inte riskfritt ...

Det (högt osannolika men inte omöjliga) fallet med två faser var också anledningen till att jag skrev som jag skrev...

skräm inte TS med slag i huvudet nu, lätt att bli stressad, och då ökar risken för fel markant. ;) ;) ;)

Och även jag säger välkommen till TS, som du ser är det lätt att nästan få för många svar här!

/U
 
  • Gilla
benprotes
  • Laddar…
Bingo var det här, bytte brun mot vit och simsalabim så funkar strömbrytaren igen!! :D:D
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Amen kom igen, riskbedömningen :p. Hur ofta har man tvåfas framdraget till badrumsspegeln? Jag skulle tro att det är en större risk att TS ramlar ner från pallen, bryter av benprotesen och slår bakhuvudet i badkarskanten.
Visst är det så, men man vet aldrig. hempulare (inte _hempularen_ ;) ) brukar ju vara kreativa med lösningar.
 
pelpet skrev:
Dessutom lär ju jordfelsbrytaren klippa strömmen så fort det börjar ryka om led-trafon.
Jag håller i princip med om din riskbedömning men varför skulle JFB bryta om man nu lyckas mata trafon med 400V? Vet vi ens om TS har någon JFB?
 
Förutsättningar: Äldre hus med tre strömbrytare på väggarna i köket. Tre uttag i taket där två är av ordinarie modell. Tror ni lampan ska sitta där? Nä den ska sitta i den med tre sladdar ut som är av utdöende art. Jag har nu svart, vit och röd kabel framför mig. Har kört röd som jord mot lampans gul/gröna och pulat in de andra mot blå och brun, har testat båda med samma resultat: lampan lyser men vägrar slockna... *pust* Idéer eller bara vänliga ord mottages.
 
Marcus Aronsson skrev:
Har kört röd som jord mot lampans gul/gröna
Just denna typ av chansning är inte så lyckad. Om du inte är tvärsäker på att röd verkligen är skyddsjord finns det en påtaglig risk att du spänningssätter lamphöljet.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Tackar, kul att ha hittat hit. Då är det att mäta som gäller för att utröna vad som är vad antar jag. Ser man detta på spänningen i de olika kablarna?
 
Det går inte att mäta fram vad varje ledare har för funktion, utan det är ett komplement till visuell kontroll. Du kan behöva rycka i ledare och titta i dosor för att reda ut detta. Enbart mätning har risker som tex att en tändtråd kan "se ut" som jord.
 
Och som sagt, att koppla in en tråd som man inte vet att den är skyddsjord, mot grögult innebär akut livsfara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.