Har nyss haft en firma hemma hos oss som skulle installera en radonsug i källaren. Efter att de borrat de tre hålen märker de att det är blöt lera under huset och inte grus. De menar på att det är för blött för att kunna suga ut ur hålet och att det kommer att sättas igen.

Hur går man vidare?

En komplett ftx system är inte aktuellt.

Mvh J
 
Nu har jag inte superkoll på radonsaneringsåtgärder, men som jag har förstått det beror vilken åtgärd som som är mest effektiv på varifrån radonet kommer. Vilken typ av radonutredning har du gjort hemma? Kommer radonet från byggmaterial (grunden) eller ifrån omgivningen?
 
B bearmaniac skrev:
Nu har jag inte superkoll på radonsaneringsåtgärder, men som jag har förstått det beror vilken åtgärd som som är mest effektiv på varifrån radonet kommer. Vilken typ av radonutredning har du gjort hemma? Kommer radonet från byggmaterial (grunden) eller ifrån omgivningen?
Det är markradon och en radonsug skulle löst det hela om det nu inte hade varit för den gamla blöta sjöbotten som huset står på/i.

Hade aldrig tidigare hört o matt det inte skulle gå att installera en radonsug och om man nu vet om att det ibland är så, varför kollar man inte upp det när man gjort första hålet?
 
J Jens Germundsjö skrev:
Det är markradon och en radonsug skulle löst det hela om det nu inte hade varit för den gamla blöta sjöbotten som huset står på/i.
Vad har du för dränering runt huset, som sig bör med gammal sjöbotten
 
J jonaserik skrev:
Vad har du för dränering runt huset, som sig bör med gammal sjöbotten
Ingen som vet riktigt, det finns någon gammal dränering sen många år tillbaka (mer än 25år) men mer än så vet vi tyvärr inte. Vi vet att det är något vi behöver göra på sikt men ej akut (om man går efter fuktmätning som är gjord). Men jag förstår ändå inte riktigt vad det har man saken att göra? Utveckla gärna för en icke så insatt.
 
Blöt lera brukar inte vara så genomsläpplig för radon. Är det verkligen nödvändigt med radonsug med den typen av mark?
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blöt lera brukar inte vara så genomsläpplig för radon. Är det verkligen nödvändigt med radonsug med den typen av mark?
Precis, är ni säkra på att det är markradon? Men om det är markradon är första åtgärden att täta genomföringar i betongplatta etc.
 
J Jens Germundsjö skrev:
Men jag förstår ändå inte riktigt vad det har man saken att göra?
Markradon ska bemästras på utsidan av grunden, därav frågan. Vad har ni för värden nu i källare respektive uppe, ligger golvplatten direkt mot leran, gärna några foton från hålen så det syns vad som där nere
 
J jonaserik skrev:
Markradon ska bemästras på utsidan av grunden, därav frågan. Vad har ni för värden nu i källare respektive uppe, ligger golvplatten direkt mot leran, gärna några foton från hålen så det syns vad som där nere
340 uppe och 1100 i källaren.

golvplattan ligger mot leran verkar det som, tyvärr kan jag inte ta några bilder från hålen då de satte igen dom innan jag kom hem.
 
Troligtvis r det något lager mellan lera och platta, dom har jämnat ut så det blev plant från början. sen att en firma säger vad, ska man ta med en nypa salt, dom vill ha min 1 dm för sitt. Har du ingen golvvärme så borra ett hål 10 mm försiktigt ner och precis när du går igenom drar du upp, då kan du känna vad som finns under. Eftersom det verkar vara vatten där kommer en radonsug att suga mycket fukt och då måste det göras på ett visst sätt. börja med det och återkom.

Edit Vad är det för materiel i väggarna
 
Öppna upp ett hål i grundmuren, i med en fläkt. Finns fläktar med värmeåtervinning.

Så har jag löst det i min källare.
 
Även om det låter lite märkligt med höga värden av markradon med sådana markförhållanden så brukar man i alla fall då borra hål, gräva ut en suggrop som sedan fylls med ett grövre material och över denna genererar man då ett undertryck. Vid massor som släpper igenom dåligt, som tex lera, kan flera sådana behövs

givetvis bör man starta med rätt enkla åtgärder som att täta sprickor och rörgenomföringar osv
 
En ytterligare sak jag missade, mitt tidigare svar förutsätter att det finns någon slags dränering så det inte står vatten i gropen upp till underkant av plattan. Om så är fallet har man oftast andra problem än endast radon dock
 
M myrstack skrev:
det inte står vatten i gropen upp till underkant av plattan
Som myrstack säger, då blir det att göra en dränbrunn med pump inomhus som är kanske ca 600 till 800 mm djup och min 300 bred för att pumpen ska få plats
 
Om det är så blött att man behöver dränera eller pumpa så kan väl i princip ingen radon tränga upp ur marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.