Hej.. Har en dörr med Assa Boda 444 som vart på målning och vid återmontering kan jag inte dra ut nyckel i låst läge.. som videoklippet visar..
Har testat att vrida motsvarande del i kistan ett halv varv och ett helt varv, provat med annan cylinder från ett "fungerande lås" .. samma resultat.
Haft loss och ur låskista .. inget skramlar inuti. Inte öppnat låskista ännu.
..Förslag på fix tas emot tacksamt
 
Kontrollera att pilarna på cylinderroddaren pekar uppåt på båda sidor.
Jag kan se att de inte pekar rätt i klippet då regeln ska manövreras ungefär efter ett halvt varv.
När låshusen var nya hade de denna beskrivning på stolpen.
Informationsmärke, instruktioner för montering, pil uppåt, viktigt meddelande, cylindrisk komponent, röd ram, varningstext, svensk text.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Kontrollera att pilarna på cylinderroddaren pekar uppåt på båda sidor.
Jag kan se att de inte pekar rätt i klippet då regeln ska manövreras ungefär efter ett halvt varv.
När låshusen var nya hade de denna beskrivning på stolpen.
[bild]
Yes har klistermärket på en annan dörr .. har faktiskt testat alla riktningar som går utifrån både låst och upplåst vid cylindermontage.. samma resultat förutom att nyckeln hamnade i olika vinklar i låst stoppläge.
Drar med sig låsregeln direkt tillbaka.
- Öppnade till slut kistan... och fjädern till regelmekanismen låg inte runt sin tapp.. om den hoppa av i öppnandet eller tidigare vet jag inte.. vilket som så gjorde det ingen skillnad att sätta dit den å pröva som innan.
- Provade även att flytta kuggarna 1 snäpp för att se vad som hände.. blev 5 mm kvar av regeln på utsidan i inre stoppläget..
- Gjort rent lite efter bilderna

... Har rätt svårt att hinna till lokala låsfirman innan de stänger..
 
  • Ett öppnat dörrlås delat i två delar visande inre mekanism, rostigt, på lila bakgrund med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedbrytning av metallmekanism, möjligen ett lås, på en smutsig underlag med synlig korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Kontrollera att pilarna på cylinderroddaren pekar uppåt på båda sidor.
Jag kan se att de inte pekar rätt i klippet då regeln ska manövreras ungefär efter ett halvt varv.
När låshusen var nya hade de denna beskrivning på stolpen.
[bild]
Eumm måste vredet på insidan vara monterat åxå ?
De e väl 2 separata roddare som inte samspelar ?
 
Du behöver inte ha något vred monterat på insidan snarare bör du inte ha ett vanligt vred till det låshuset då de är konstruerade för låscylindrar från båda sidor.
Om du vill ha vred så kan du ersätta med låshus 565 (eller motsvarande) istället.
Du kan lägga dit "glasögonfjädern" och se om det fungerar men den kan inte trilla av utan att låshuset har öppnats, de fjädrarna brast ibland men den i bild är hel vad jag kan se.
Manövrera låshuset med locket av så ser du vad som felar men då det är väldigt länge sedan Boda 444 slutade säljas så är låshuset rätt gammalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Lindeman
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du behöver inte ha något vred monterat på insidan snarare bör du inte ha ett vanligt vred till det låshuset då de är konstruerade för låscylindrar från båda sidor.
Om du vill ha vred så kan du ersätta med låshus 565 (eller motsvarande) istället.
Du kan lägga dit "glasögonfjädern" och se om det fungerar men den kan inte trilla av utan att låshuset har öppnats, de fjädrarna brast ibland men den i bild är hel vad jag kan se.
Manövrera låshuset med locket av så ser du vad som felar men då det är väldigt länge sedan Boda 444 slutade säljas så är låshuset rätt gammalt.
THX för dina förslag... 👏
Ser hur all mekanik rör sig vettigt i låshuset men fattar inte varför jag inte kan vrida tillbaka nyckeln utan att låsregeln följer med... Får öppna ett av mina andra lås från en annan byggnad .. med snarlikt låshus åxå från 80-talet som fungerar korrekt
 
När du låser kan du vrida nyckeln ungefär 240 grader innan låsregeln rör sig. Du kanske kan justera (t.ex. genom att vrida 90% på låset i lämplig riktning innan du sätter dit cylindern) så att du kan vrida säg 300 grader innan låsregeln rör sig, låset kommer då att fungera som det är tänkt.
 
Peter Lindeman Peter Lindeman skrev:
THX för dina förslag... 👏
Ser hur all mekanik rör sig vettigt i låshuset men fattar inte varför jag inte kan vrida tillbaka nyckeln utan att låsregeln följer med... Får öppna ett av mina andra lås från en annan byggnad .. med snarlikt låshus åxå från 80-talet som fungerar korrekt
 
Låsfirman hävdade att låskistan va kass bara genom att se på hur nyckeln kunde röra sig.. "Så ska den inte kunna göra"
Orkade inte klura fram vad som var den exakta orsaken... utan satte dit ett nytt Assa Modular 565 låshus
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.