hej alla kloka!

Jag eldar idag med ved i panna mot en liten acctank utöver en luftvattenvärmepump som förmodligen inte orkar allt för många år till, och har då tänkt gå över till pellets i den befintliga vedpannan som jag tror blir en bra balans mellan ekonomi och smidighet. vedpannan är inte särskillt gammal så det blir förmodligen en brännare i den plus ett lagom stort förråd.

Nu till mitt problem: vårt pannrum är ett genomgångsrum och lite knasigt inrett, vilket gör att pelletsförrådet inte kan stå bredvid pannan utan måste stå mittemot och därmed mitt i vägen för genomgången i rummet. Jag skulle alltså behöva en matarskruv som går ganska tvärt upp mot taket, som sedan böjer sig bort mot pannan fram till slangen så att man kan gå igenom rummet utan att det blir en hinderbana...

Finns det flexibla matarskruvar eller liknande? jag har både googlat och sökt här på forumet utan framgång.
 
Matene AS tillverkar vertikalskruvar som lyfter pellets rakt upp.
 
Ok, dem ska jag kolla närmare på. Tack för tipset.
 
Pellets brukar man annars suga med slang från förråd till panna!
 
Kanon! Här var det grejer jag missat förut när jag sökt :)
 
Hej!
Har en flexibel skruv på 3,5 meter med 220v motor och växellåda som varit monterat på en Janfire NH brännare till salu. Skicka PM så finns det bilder mm
// Jens
 
Oj, så långt har ja inte kommit än, men tack för erbjudandet :)
 
jobbar på ett jordbruck där vi ha flyttat pellets låt säga 50 meter med "flexibla" skruvar.

går böjja dom men räkna med minst 5 meters "vändradie"
 
Flexibla skruvar har man nästan helt gått ifrån nu när det finns bättre saker.
Vacuumsugning är mera för långa avstånd.
Gå in på pellets.info och skicka en PM till Rol-bi som tillverkar vertikalskruven. Blir sannolikt mycket billigare och enklare än vacuumsystem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.