Y
I desperat väntan på fibersvetsare så funderar istället på köpa en färdig SC patchkabel och flytta omvandlaren själv. Höll kontakten mot ett flexrör och visst går den i men såg lite tight ut. Har några mjuka svängar längst sträckan.

En på forumet skrev för några år sedan att det gick lätt efter att han tagit bort den rörliga delen på SC-kontakten men det är väl inte rörliga delar på dessa?
 
Har aldrig gjort just det, men det borde väl inte vara en omöjlighet. En variant skulle annars kunna vara att dra igenom en LC, och sedan använda övergångar i ändarna.
 
Y
Intressant förslag. Lite rädd för att ha onödigt många skarvar/adaptrar dock ifall det ökar risker för strul sen. Men tanken att dra den mindre LC är frestande.
 
Redigerat:
LC-LC mellanstycke *2 (Apc eller Upc beroende på vad du har ut från fiber)

Patchar LC-SC, återigen Apc eller Upc beroende på

Simplex på allt om det är en fiber du ska skarva, är det två så tar du duplex

Singlemode
 
  • Gilla
stefan.jakobsson
  • Laddar…
Y
betraktas inte mellanstycken som någon dålig nödlösning, eller anses dom problemfria att använda
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Fast var det inte i väntan på att du skulle få hem en tekniker som skulle dra om fibern?
Sen, mellanstycken sitter i varje ODF i varje stativ, dessutom sitter det sådana i ditt fiberuttag.
Visst blir det en försämring, med typ 0,5 dB.
Sen blir det väl ändå 2 st mellanstycken när teknikern drar ny fiber till den nya placeringen. Jag skulle då, för att inte röra det befintliga uttaget, sätta nya uttag i varje ände, och patcha över signalen till den nya fibern, som då har ett uttag i varje ände.
 
Redigerat:
I vissa fall kan man sätta en skarvbox och svetsa fibern vidare, men det får man kolla med den som flyttar fiberanslutningen hur man gör.
 
16 mm rör SC - Nej (inte den SC kontakt jag har i alla fall)
16 mm rör LC - Ja (går till att dra två om man delar dem innan man drar i dem)
20 mm rör SC - Ja om den är väldigt snällt dragen (någon enstaka mm i marginal)

Jag skulle säga 25 mm för SC för att ha lite marginal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.