Hej.
Jag har varit och hjälpt syrran med hennes avlopp. Igen. :(
Det har varit rejäla stopp emellanåt, och jag har fått rycka ut o hjälpa henne.
För att göra en lång historia kort så upptäckte jag detta på bilden nedan sist jag var där.
(Efter att en firma varit där och ”hjälpt” henne vid det senaste stoppet.:mad:)
Jag fick låna en proffskamera och filmade avloppet, vilket var tur.

Min fråga är följande.
Är det möjligt att laga detta utan att gräva upp avloppet?
Givetvis är det förmodligen det absolut bästa förstår jag. Men problemet är att det ligger ganska djupt, och dessutom under en stor plattläggning och ovanpå det är det en altan som i så fall måste tas bort.
Hur funkar det med så kallade strumpor som man lagar med?

Eller är det så att hon (vi/jag) måste bita i det sura äpplet och riva bort altanen och plattläggningen och byta rören?

Och en fråga till.
Hur bråttom är det?
Måste det ske ASAP eller kan man vänta till någon gång i sommar?

Nu kan jag inte rördimensioner. Men jag fick in armen i röret. Så kanske 110-120mm?

Skadat avloppsrör med synlig spricka och föremål inuti, filmat av proffskamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektion av skadat avloppsrör med stor spricka och föroreningar, filmat med proffskamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Filmade du inifrån eller utifrån?
 
Inifrån huset och utåt. Källaren. Från denna luckan/backventilen.

Jag rensade bort en del grus när jag höll på.
Vattnet rinner ju som det ser ut nu rakt på skarven o troligtvis lite utanför rören vilket väl lär underminera marken på sikt är jag rädd.
Öppen backventil i källare med synliga gruskorn och vattenansamling som riskerar att underminera marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är det helkört. Du måste gräva upp det annars kommer du få en puckel där om du skulle få någon att strumpa ledningen och skit kommer sedimentera där.
 
Jag skulle också säga gör det så fort som möjligt annars får du sätta en bajamaja så det bara är vatten som kommer i avlopp från handtvätt mm. Får miljöavdelningen reda på att det ser ut såhär så kan även de komma och dra er i öronen för det rinner ut skit i backen.
 
SUUUUUUUUCK!!!:sweat:
Det var det jag anade.
Tänkte att jaga tänker frågan ändå, OM det kunde vara så att det skulle finnas någon udda lösning.

Hur fort bör man åtgärda det?
Eller om jag frågar så här istället.
Hur lång tid tror du/ni det tar innan det blir ett problem i marken?
 
Jag skulle tro att det mesta rinner vidare.
Bilderna är upp och ned.
 
K knipo skrev:
Jag skulle tro att det mesta rinner vidare.
Bilderna är upp och ned.
Ahhh! Men strumpa tror jag ändå inte på men det kan dra ner hur akut det är. Men du får nog underhållspola någon gång.
 
Jo, så får det väl bli.
Hon får väl låna min högtryck o illern så länge.
Har sagt till henne att sluta upp med att använda snålspolsknappen. Vilket alla borde sluta med.
 
Som du själv säger så är ditt problem med att vänta att det rasar in sand/sten/jord och det kommer det fortsätta med tills det fixas. Problemet kommer förmodligen inte accelerera men ja lite chickenrace fram till sommaren funkar kanske. Det lär bli stopp igen men det kanske går att fixa igen.
Ett tips på vägen i så fall. Tar ni dit någon att spola, kolla med kommunen om det finns vad som kallas spolbrunn i gatan (jag antar att ni är kommunalt kopplade) och spola utifrån gatan. På så sätt river det med sig grus och sand och inte driver det framför sig. Ibland tycker firmor som kommer det är lättare att gå inifrån.
 
Hej igen.

Då var det dags att försöka fixa röret i marken.
Eftersom jag är novis på området så tänkte jag fråga om råd o tips från er som kan här.
Jag förstår att allt går inte att svara på, men jag frågar ändå.

Tror ni att det går att använda de befintliga rören o bara laga där det delat sig? Någon sorts muff kanske?
Eller skall man gräva upp mycket o byta hela längderna när man ändå håller på?

Anledningen till den frågan är att jag tycker det ser ut på bilderna som att röret knäckts vid skarven. O jag är rädd att den delen av röret går in under huset, vilket väl inte gör ett byte enklare.

Är det något man måste tänka på i övrigt?
 
Det ser ut som om du har fått någon typ av sättning. Hur mycket man behöver lägga om beror om du kan få till fall eller inte. Det ser ut som att det är gråa rör som ligger där, det använder man under huset, i övrig mark använder man bruna rör, då det är en annan typ av plast i dem. Har du tur behöver du bara byta en kort bit och klarar dig då med två skjutmuffar och en rörstump. Se till att packa gruset i rörgraven innan du lägger ner ditt nya rör så att du inte får sättningar igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.