Huset ska bli större och därmed ska toan flyttas, den flyttas från höger i bild till utbyggnaden till vänster.
Vi hade tänkt skarva vattnet och bara dra det vidare i bjälklagret.
När vi bytte rör till duschen var vi tvungna att skarva 16 mm till 15 mm och det fanns ju ingen uppsjö av delar märkte vi när vi gjorde om källarduschen och jag har förstått att klämringskopplingar inte är ok att bygga in. Så min fråga är därför om det är möjligt på ett godkänt sätt att göra denna skarv där i golvet som vi tänkt oss?

(eller ja, en rörmokare blir det väl för en sån grej man vill vara säker på men bra med lite förhandsinfo) toa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I
Om man konar upp 16-röret något, tror det är strax över 14.mm inv, så kan man sticka in 15-röret och hårdlödda det. Kylmontörer har särskilt verktyg för sånt, det är bara att man inte konar fullt för då blir det 16 mm inv , det går ju det med men blir lite mer att fylla med lodet.
 
Göran.W
Skarva går väl att lösa men problemet är att man inte får bygga in skarvar.
 
I
Göran.W skrev:
Skarva går väl att lösa men problemet är att man inte får bygga in skarvar.
Hårdlödda skarvar fick man bygga in förr i alla fall. Jag har sett en del hårdlödda rörläggarskarvar som jag inte skulle vilja ha överhuvudtaget. Där hade man bara knackat upp det ena röret som en tratt och sedan lagt det andra mot och lödat, då får inte röret något stöd utan allt hänger på lödningen. Men en kylrörsskarv med instick på 10mm kan man lita på.
Men det hjälper så klart inte om det inte är tillåtet.
 
Nej, inga skarvar alls får väl byggas in för trycksatta rör enligt nya branschregler...
 
Idag är det "no no" att bygga in en skarv på ett tappvattenrör, det görs ingen skillnad på en lödd skarv och en klämringskoppling.
 
Bygg in men göra en inspektionslucka, är det ok?
 
Noseone skrev:
Bygg in men göra en inspektionslucka, är det ok?
Ja.
 
Fast det räcker väl inte med inspektionslucka har jag för mig, utan utrymmet med skarven måste vara vattentätt etc också!
 
Jag tror du måste ha ett vattentätt utrymme i väggen och skvallerrör därifrån men jag kan ha fel.
 
Staffans2000
Du kan även vara lite rebellisk och hårdlöda röret liktförb... trycksätt, vänta en vecka eller så.
Har det inte börjat läcka då, JA då är sannolikheten mycket liten att en läcka uppstår i framtiden. Själ har jag gjort så på två ställen. Peppar peppar, än så länge allt väl (20år).
Väg för och nackdelar.
Att det är förbjudet är bara ett problem ifall du blir tagen på bar gärning.
Här är en bild på en "dåldaskarvare" som precis blivit gripen av försäkringsbolagens gemensamma insatsstyrka för "våta jobb".

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/...WRkLnD5YAQEUtYBpixe92stQaGrN8MKCzu2fDI0MqwMqH

Don Staffan
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Visst kan man hårdlöda det och det håller säkert men det är som sagt inte OK. Säljer du huset så gör du klokt i att påpeka till de nya köparna så du inte åker på att betala för ett dolt fel senare.
 
Göran.W
Hårdlödar man rätt dvs låter kapillärkraften dra i lodet mellan rören så finns det inte en chans att det blir problem.
Men gör man som många lägger en stor kaka på utsidan kan det bli problem.
 
O
Problemet är väl att många rörisar idag inte behärskar konsten att hårdlöda ett rör?
Tyckte jag hörde det nån gång men jag kan ha fel förstås... Inget negativt mot rörisar...
 
Oavsedd vad man får, vill jag minnas att ett 15 CU går i ett 16 utan att kona,hårdlödda detta är inga som helst problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.