Hej! Har köpt ett litet hus från -58 med ganska stora sprickor i fasaden. Det är byggt av siporexblock och det är mellan blocken sprickorna uppkommer.

1. Nån som tror sig veta vad det kan vara för material så jag väljer rätt lagningsbruk?

2. Om nån har nåt renoveringtips eller nån länk till tips så tar jag tacksamt emot. Jag antar att jag måste knacka bort en del innan jag lägger på nytt men hur gör man då för att härma strukturen i det gamla?
 
  • fasad3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till upp under taket om det kan ge nån ytterligare ledtråd :).
 
  • fasad2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det! Knacka bort en bit och ta med är väl det bästa. Fast då blir man ju verkligen tvungen att ta tag i renoveringen sen. Hmm, kanske en liten, liten bit... :)
 
Det du har är antagligen en platsblandad spritputs som verkar var målad med en plastfärg.
Anledningen till sprickorna kan vara etrengitbildning (fel sorts bruk i förhållande till lättbetongen - bildar ett expanderande pulver när det blir fuktigt)
Du bör tilläggsisolera väggarna och gärna putsa igen på isoleringen då dessa väggar ändå är dåliga ur energisynpunkt.
Strukturen har man fått antingen genom att slå på strukturen med slev eller "kvarna" på den med stänkputsapparat. Strukturen här är så jämn att jag tror den är "kvarnad".
Tyvärr är det inte många bygghandlare som kan det här med bruk, utan man får ett standard svar typ: "ta C-bruk, det bör funka".
Lycke till!
 
Det är nog inte aktuellt med isolering, blir för dyrt skulle jag tro. Jag hoppas på att bara kunna laga i sprickorna och sen måla om huset. Färgen eller bruket släpper lite färg, man får som vitt damm i näven när man drar över fasaden om det kan vara till nån hjälp?

Misstänker att de på några ställen försökt täta till sprickorna med nåt silikonliknande material (eller om det är entrengiten som ger lite annan struktur vid sprickorna?), i övrigt tror jag att det är originalputs från -58. Det var ett dödsbo jag köpte så tyvärr finns ingen gammal ägare kvar att fråga.

Färg är ju inte så himla dyrt (ganska litet hus), så om jag spacklar med nåt som färghandlarn föreslår och sen rollar om huset så ser det ju hyfsat ut i några år i alla fall hoppas jag. Men då måste jag förstås veta om det är plastfärg använd innan, tänkte silikatfärg först eftersom det är puts men den trivs kanske inte uppepå plastfärg?

*OM* jag nu skulle köra med ny isolering: Funkar det då att sätta fast mineralullskivor direkt på gamla fasaden och lägga ny puts på mineralullen. Nån form av nät på mineralullen först antar jag?

P.S. Jag är som kanske märks helt rudis på detta med hus och hantverk så jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får här :).
 
Eskapisten skrev:
Färgen eller bruket släpper lite färg, man får som vitt damm i näven när man drar över fasaden om det kan vara till nån hjälp?

Men då måste jag förstås veta om det är plastfärg använd innan, tänkte silikatfärg först eftersom det är puts men den trivs kanske inte uppepå plastfärg?
.
Det är inte så lyckat att måla med silikatfärg på plastfärgen. Silikatfärgen kan ju med litet tur fastna på plasten tack vare olika konstiga tillsatser men det är inte rätt att göra så, tycker jag. Det gör liksom ingen nytta - kommer inte att förbättra fasadens "andningsförmåga" och är för dyrt om den inte gör någon nytta utöver det estetiska. Du skriver att den gamla färgen kritar så är det ju en chans att det inte är plastfärg men det måste du kolla för att bli helt säker på. Ta en bit fasad med färg på när du ska rådfråga i färgbutiken. Det är rätt lätt att kolla om man har dom rätta lösningsmedel :). Har du tur så är det kanske någon sorts kalk-cementfärg och du kan måla med samma sort igen :).

Det enda jag vet är att man skall laga puts med svagare putsblandning = som har mindre andel cement än putsen som redan sitter på. Det förhindrar att det uppstår nya sprickor rund lagringar. Sök på sidan "dinbyggare" om hur man gör.... där kan du hitta riktlinjer för hemmafixare :).
Lycka till!
gaia
 
Din färg låter som vår.. Vi hade ett företag som var ute o kollade vår fasad, och vi fick rådet att måla med silikatfärg. (Jag tror inte ditt är målat med plast i alla fall, har aldrig hört att plastfärg dammar och färgar ::)När vi bytte fönster så byggde vi på med Hydraliskt kalkbruk, enligt en murare.
Här du en bra sida också

http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/4013_lagning.pdf

Lycka till! :)
 
Tack igen, alla!
 
Är färgen så lös så att den "rinner" av väggen när du drar handen över är det antagligen en kalkfärg... efter noggran rengöring och grundning med silikatgrund går den att måla med silikatfärg.
Även oxiderad akrylfärg ger ifrån sig ett vitt pulver... ta en bit färg... lägg på en knivspets och elda under... luktar det så är det plast/oljefärg.
Det som finns i fogarna är säker tätmassa... etrengit är ett gråvitt pulver.
Att isolera huset görs på det sätt du skriver, det finns flera länkar här om puts på isolering (STO, maxit, serporoc mm.)
Innan du går vidare måste du försöka utreda varför huset spricker!
Lycke till!
 
Hmm, tycker nog att det drar åt lite bränd plastlukt när jag eldar. Ska ta med en bit till målaremästarn här i stan så får vi se vad han tror. Tack Lycke!

Jag återkommer troligen med fler förvirrade frågor :).
 
Ta med en bit till muraren istället, han kan se vad det är för bruk och tidigare färg...
 
Tjena, jag har varit murare i 20år så jag vet vad jag talar om. Jag är så säker jag kan vara utan att sett det hela på riktigt. Det är med all säkerhet kalkfärg om det kritar vid beröring och du ska använda dig av ett C-bruk gärna finjas. Ta sedan en pensel och fukta den i vatten och fösök så gott det går att få till ytan men det blir aldrig så att det inte går och se dina lagningar. Men nu lite smolk i bägarn, det kommer väldigt snart att spricka igen om du bara ska laga i det hela, tyvärr. I ditt fall skulle jag strunta i det hela tills du är redo att göra det på "riktigt". Det blir bara en massa jobb och pengar för ett dåligt resultat, tyvärr
 
Tack för det! Men om det är kalkputs jag har blir väl cementbruk för starkt?
 
Det "Morot" menar är att färgen är kalk och bruket är KC (kalkcement) och det stämmer säkert... men en koll skadar ju inte...
Föresten... välkommen "Morot" (hur kommer man på den signaturen???) skall bli kul att ha med dig här på fasad och stenhus - vi kommer säker att få nytta av varandra!
Varför skulle "Eskapisten" välja ett finjabruk? ;) ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.