Vi ska anlägga vår nya trädgård och har nivåskillnad mot gatan. Som mest ca 75 ca ner till 10 cm. Det är en ganska trafikerad väg så vi tänker häck där. Snyggast och bästa alternativet är ju mur med häck innanför. Men det är ca 35 meter långt så det blir ganska dyrt! Har funderat på om det är möjligt att plantera i slänten så man döljer den med häcken (som på bilden). Tror ni detta är möjligt? Eller kommer den vilja luta/ge sig utåt?
Vi tänkte ha Avenbok.
Alternativ bildtext: "Schematisk illustration av en trädgård med nivåskillnad och häckplantering på slänten vid en trafikerad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör kunna gå. Kolla om den vanliga boken fungerar i er zon - den behåller bladen mer under vintersäsongen och då slipper man staga varje planta med käpp som avenboken kräver. Kosta på nedbrytningsbar markduk som håller jorden på plats de första åren. Jag skulle också fundera på om det är möjligt att dubblera häcken dvs bara klippa sidorna - sas en förstärkning mot trafiken. Avenbok och bok blir snyggare om häcken inte blir för tjock/bred.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst går det. Det kan bli lite torrare i en slänt så räkna med att vattna mycket de första åren för att få god tillväxt.
 
Det går alldeles utmärkt och buskarna kommer växa lodrätt så länge inte marken rasar/skredar.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli problem om du gräver ut ett djupt dike för häcken mitt i slänten och fyller upp med påsjord. Mineraljorfen i slänten är förmodligen bra packad och stabil men mullbaserad jord bryts ned och kommer inte stå emot trycket. Jag skulle, beroende på vilken häck du ska sätta, antingen placerat häcken precis vid toppen av slänten eller varit restriktiv när jag grävde diket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.