Under plastmattan hittade vi ett jättefint golv, eller ja, det kan bli fint. Breda fina brädor, men dessvärre är det lite glipor. Går det att göra någonting åt det här, eller är det parkett som gäller? Vore verkligen synd att gömma dessa fina bitar.
 
  • CIMG0036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
ni kan sätta in nytt plank golv
 
Nä, det där ser inte ut att ha möjligheter att bli ett fint golv.
 
Kan ni leva med springorna är det ju bara att slipa på. Ni kanske behöver slipa lite kraftigare första omgången om det är mkt märken och "fuligheter". Planken är ju tjocka så de går att slipa så mkt man behöver.
 
Det ser ut som ett fint golv laga dom värsta springorna och slipa eller laga skura och ha det som det är.
 
Jag är iallafall mer pessimistisk när jag utgår från dina bilder. Det ser ut att vara väääldigt stora mellanrum mellan golvbräderna plus att nivåskillnaden verkar vara uppemot 10 mm.
 
Svårt att se hur pass illa det är och hur det ser ut under vet man ju inte förstås. Är det murket, sviktar det? Om det ändå är ok att gå på, oavsett nivåskillnader, och man inte undrar hur det ser ut under så skulle jag lappa springorna och sen måla golvet.
 
Det ser ut att vara väldigt stora springor för att det ska vara praktiskt, mycket som kommer att fastna där.
Är det ett stort rum? Om inte rummet är allt för stort och någon vägg är byggd direkt på golvet så skulle jag tagit upp det och lagt om det. Då kan man även passa på att förstärka golvet om det sviktar och fylla på med isolering i bjälklaget.
 
1. Behåll golvet, laga o trasigt och såpskura.
2. Plocka upp golvet, lägg om det och fyll i efter ena kanten med ny/nygamla brädor. Såpa.

Du kommer inte i närheten av tålighet med ett nytt golv
 
Tack för era svar! Skönt att få lite input!

Nej ett nytt golv är inte ens på kartan.
Jag har öppnat upp lite till, och de brädor som är dåliga är de vars not har gått sönder, så man ser rakt ner på fjädern. Vilket ger en ganska bra glipa.

Det här med tid är en bristvara, så det blir troligtvis att laga och lägga ut ett gäng trasmattor. Sen när det finns tid är tanken att ta upp golvet och lägga om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.