Håller på att kolla på ett hus där det enligt grannarna verkar vara ett dödsbo då ägaren var väldigt gammal och nu inte bott där på länge. När jag söker efter fastighetsbeteckningen på lantmäteriet så får jag bara fram ett namn men "adress saknas". Går det att kontakta skatteverket eller på något sätt ta reda på om det är ett dödsbo, och isåfall om det finns några kontaktuppgifter till detta?

Då huset stått orört länge och det verkar inte vara några som är där och kollar det, så tror jag chanserna att man skulle få kontakt med dom via brev i brevlådan är minimal. Samt att enligt grannarna så verkade släktingarna inte bo i närheten men dom var inte säker där heller.
 
Förmodligen så har dom eftersändning på post till någon av dödsbodelägarna om dom inte bor i närheten
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Förmodligen så har dom eftersändning på post till någon av dödsbodelägarna om dom inte bor i närheten
Det är iofs sant, ska dit och lägga brev ändå. Men hade varit smidigt om man hade haft någon adress/telefonnummer att kontakta.
 
Grillen Grillen skrev:
Det är iofs sant, ska dit och lägga brev ändå. Men hade varit smidigt om man hade haft någon adress/telefonnummer att kontakta.
Fast du får nog skicka det tror inte posten hämtar det :)
 
  • Gilla
Freniño och 6 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Det är iofs sant, ska dit och lägga brev ändå. Men hade varit smidigt om man hade haft någon adress/telefonnummer att kontaktbar
Grillen Grillen skrev:
Det är iofs sant, ska dit och lägga brev ändå. Men hade varit smidigt om man hade haft någon adress/telefonnummer att kontakta.
har du testat att ringa skatteupplysningen? Där får du fram adress till ägaren om du har ägarens personnummer eller namn.
har du testat att ringa skatteupplysningen? Där får du fram adress till ägaren om du har ägarens personnummer eller namn
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
har du testat att ringa skatteupplysningen? Där får du fram adress till ägaren om du har ägarens personnummer eller namn
Har bara ett namn, ingen adress eller personnummer.
 
Du får fram de 6 första siffrorna hos Lantmäteriet iaf, om det hjälper för att forska vidare. Du kanske kan få fram namn och adress till barnen också då
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får fram de 6 första siffrorna hos Lantmäteriet iaf, om det hjälper för att forska vidare. Du kanske kan få fram namn och adress till barnen också då
Var får jag fram dom isåfall? Söker jag på fastighetsbeteckningen får jag bara fram förnamn, mellannamn och efternamn på personen och det står adress saknas, inget mer
 
Ring Lantmäteriet
 
Prata med brevbäraren. Han eller hon borde kunna upplysa om vilken adress det är till huset. Det borde ju även grannarna veta, åtminstone vad de själva har för adress.

Och när du har grannens adress så kan det gå att lista ut med hjälp av en onlinekarta vad det intressanta huset har för adress.

T.ex, om grannen har ***fors 308 som adress så sök efter det på Hitta.se och zooma sen in så brukar hussiffrorna på grannhusen synas. Sen är det ju bara att se vad som anges på det intressanta huset.
Skärmdump av en karta från "hitta.se" med vägar, byggnader och en positionsmarkör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skriver du ett brev till den adress som fastigheten finns på. Har du tur hamnar det hos de som har hand om dödsboet.

Om du får tillbaka brevet med uppgift om att adressaten är okänd eller har flyttat så får du åtminstone veta att ingen gällande eftersändning finns.

Och med adress och namn borde sen Skatteverket kunna hjälpa dig.
 
Keiller Keiller skrev:
Prata med brevbäraren. Han eller hon borde kunna upplysa om vilken adress det är till huset. Det borde ju även grannarna veta, åtminstone vad de själva har för adress.

Och när du har grannens adress så kan det gå att lista ut med hjälp av en onlinekarta vad det intressanta huset har för adress.

T.ex, om grannen har ***fors 308 som adress så sök efter det på Hitta.se och zooma sen in så brukar hussiffrorna på grannhusen synas. Sen är det ju bara att se vad som anges på det intressanta huset.
[bild]

Sen skriver du ett brev till den adress som fastigheten finns på. Har du tur hamnar det hos de som har hand om dödsboet.

Om du får tillbaka brevet med uppgift om att adressaten är okänd eller har flyttat så får du åtminstone veta att ingen gällande eftersändning finns.
Adressen och även fastighetsbeteckningen har jag koll på, så det är inga problem.
Problemet är att jag bara får fram ett namn utan adress när jag söker på fastighetsbeteckningen. För på adressen bor ingen då gubben som bott där dog för 1-3 år sen, något oklart hur länge det stått tomt.


Men ska prova skicka brev till adressen så får vi se vad som hände
 

Bästa svaret

Sök en kopia på bouppteckningen hos Skatteverket
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Adressen och även fastighetsbeteckningen har jag koll på, så det är inga problem.
Problemet är att jag bara får fram ett namn utan adress när jag söker på fastighetsbeteckningen. För på adressen bor ingen då gubben som bott där dog för 1-3 år sen, något oklart hur länge det stått tomt.


Men ska prova skicka brev till adressen så får vi se vad som hände
Jag antar att du googlat namn och adress? Om inte så gör det, ibland kan gamla uppgifter ligga kvar på nätet även om det mesta brukar försvinna. Gamla dödsannonser eller liknande kan finnas kvar och då kanske ett förnamn på ett barn.

Så har du nåt att göra i väntan på svar från Skatteverket 😉
 
Keiller Keiller skrev:
Jag antar att du googlat namn och adress? Om inte så gör det, ibland kan gamla uppgifter ligga kvar på nätet även om det mesta brukar försvinna. Gamla dödsannonser eller liknande kan finnas kvar och då kanske ett förnamn på ett barn.

Så har du nåt att göra i väntan på svar från Skatteverket 😉
Googlat hej vilt men utan resultat på just det huset. Tror han som bodde där köpte det nytt för en jäkla massa år sen, så finns inga ägarbyten eller så när man söker.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sök en kopia på bouppteckningen hos Skatteverket
Här är rätt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.