Vi har precis köpt ett hus och nu vill vi dela av vardagsrummet och göra ett extra sovrum där. För att få en vettig storlek på detta sovrum behöver vi flytta braskaminen. Kan man flytta den 1,4 meter och göra en vinkel på röret. Röret som fortsätter genom bjälklaget och upp genom andra våning ska sitta kvar som det är. Vad tror ni? Är det OK med vinkel på röret och vad kostar det att flytta kaminen?
 
  • Kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin_vinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligvis går det bra men kolla med sotaren i din kommun.
 
Bra! Tack för tipset. Det jag var fundersam över var om det fungerade att ha en så lång 90-gradare eller om man var tvungen att ha en vinkel på röret.
 
Mja...kolla upp så att inte skorstenen står på kaminen, misstänker att så är fallet. Isf måste den stå på något annat. En eller två sotluckor måste till vid kröken.
 
Ooops! Det var ju synnerligen värdefull information. Möjligheterna att möblera i rummet blir ju helt förändrade om man måste ha stöd under skorstenen. (Vilket låter som en bra idé när man tänker efter...) Det går inte att förankra röret i bjälklaget på något vis?
 
Snailman
När man bygger nya hus så brukar man ju ha förstärkt platta under kaminen samt att man har en tilluftskanal som kommer upp ur plattan, detta lär ju saknas på ett nytt ställe....
 
Jag trodde att dessa braskaminer var lätta rackare som man kunde placera var man ville. Då kanske det är en negativ faktor att det är golvvärme i rummet också?
 
två 90 graders vinklar försämrar draget i en skorsten - blir svårare att tända brasan... bra att veta innan man svänger en skorsten. Det kan sluta med att du drar dej ifrån att elda i den för att inte rökfylla huset varje gång du gör det :).
jag skulle fundera på att lämna kaminen där den är eller ta den bort helt ...
gaia
 
Liknar en Contura på c:a 100 kg. Borde gå att ställa var som helst utan att förstärka bjälklaget. Varför ha två 90 graders böjar? Varför inte öka till 120 grader? Där skorstenen kommer ner innebär detta att röret böjer av 30 grader räknat från taket. På 1,4 m, hamnar man då drygt 80 cm lägre, men då är man på andra sidan väggen (som du tänkte sätta upp). Tycker inte att detta arrangemang stjäl så mycket utrymme, såvida du inte har tänkt ha en hörnskåp i hörnet. Bör ju ändå ha en frihöjd under röret på c:a 1,90 där röret går genom väggen. Borde bli lättare att tända brasan. Har du tur kanske det inte ens ryker in. :)
 
Helt rätt JanneL. Det är en Contura 580. Jag pratade med förre ägaren och det finns tydligen tilluft framdraget i golvet där vi vill ställa den. De ville ha den på ett annat ställe och struntade i tilluft utifrån och istället kört på rumsluft.
Om man gör som JanneL föreslår bör väl draget bli bättre. Det påverkar inte vår möblering. Det kommer bara att stå sängar därinne. Min enda fundering nu är hur röret ska förankras. Nu står det ju ovanpå kaminen. Mitt huvud kommer att ligga på kudden rakt under skorstenskröken så det vore bra om den sitter kvar...
 
  • V-rum_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan få låna min hjälm! :)
På denna bild ser man en ås/bjälke intill röret. Där kan du väl klamra fast röret? Annars uppe på vinden.
 
Oavsett du klamrar nere eller uppe måste du kolla så att röret är i ett stycke. Hänger du upp det uppe på vinden är risken stor att det glider isär om det består av flera delar. Klamrar du nere under taket har du ju tyngd på röret och risken att det särar på sig borde vara obefintlig.
 
Vilken typ av hantverkare sysslar med sånt? Vad tror ni det skulle kosta att flytta den och göra vinkeln?
 
Innan du gör något, kolla absolut med sotaren...dumt att lägga pengar och flytta och sen inte få det godkänt. Tror inte dom är så glada för böjar över 45 grader för att kunna komma åt att sota. Tror också att balken som ligger över rökröret kan ligga för nära.

Det finns firmor som gör sådant här arbete men det är sotaren som godkänner och har bäst koll på regler/vad som kan hända vid eventuella sotbränder mm...
 
Redigerat:
Skadar inte att ta dit sotaren. Eftersom det står en kamin där i nuläge får vi anta att den uppfyller kraven. Beträffande balken som ligger över rökröret skall avståndet vara, om inte nya direktiv har kommit, minst 100mm. Detta avstånd gäller när trä ligger längs med. Ändträ kan ligga emot, om jag inte minns fel. Det är inget problem att sänka röret så att detta avstånd uppnås. Har aldrig upplevt att sotaren haft synpunkter på vinklar på rökrör. Det elementära har varit att kunna komma åt sotet. Detta tycker jag man lätt kan göra genom att göra en sotlucka rakt framifrån ovanför kaminen i böjen. Genom denna lucka når man lätt nästa böj eftersom avståndet dit max är 1,6 m. Sotlucka i det nya sovrummet är därför enligt min mening överflödig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.