Hej
Har fått en mur gjuten som håller lite grus på plats. Tyvärr sprack formen så det blev lite fula hål, som firman nu lagat med puts.

Jag har tänkt måla muren vit så småningom. Men som ni ser är det ganska stor kontrast mellan lagning och gjutning. Hur skulle ni jämna ut kontrastskillnaden med minsta möjliga arbetsinsats?

Anledningen till minsta möjliga är att jag har lite andra projekt så tiden räcker inte till.


Nyputsade lagningar på en grå betongmur med kontrast till omgivande struktur, intill grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skriver att du ska måla, gör det, är väl enklast. Låt betongen härda färdigt och blunda när du går förbi.

Protte
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Det får väl duga som det är? Du kan ju inte haft så höga krav på ytan då du kört med OSB som gjutform.
Alternativet om du vill ha det fint är ju att putsa hela muren.
 
Det är väl skillnaden i struktur som är störst, så putsa muren som Stefan N föreslår bör väl vara bästa sättet att få bort kontrasten.

Tycker att OSB-strukturen är fin, men lagningarna kommer alltid att synas om du bara målar.
 
Anna_H skrev:
Det är väl skillnaden i struktur som är störst, så putsa muren som Stefan N föreslår bör väl vara bästa sättet att få bort kontrasten.

Tycker att OSB-strukturen är fin, men lagningarna kommer alltid att synas om du bara målar.
Hej!
Ja jag tycker också OSB-strukturen är ganska fin.
Men det får väl bli så att man putsar hela, annars stör det mig nog,
Hur många säckar tror ni det går åt, har en halv i garaget som man gärna blir av med. Men det räcker säkert inte.
Skulle tro att det rör sig om 4 kvm.
Mvh
Fredrik
 
Tackar
 
Hej igen!
Vad tror ni om att "Putsa tunt"
Hittade denna länk:
https://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/putsa.pdf
Där det står:
Om underlaget är jämnt och du klarar
dig med ett tunnare skikt, gör du ett så
kallat tunnputspålägg och jämnar av med
bräda, stålskånska eller rivbräde


...Tror ni det håller eller blir det väldigt svagt?
Borde väl bli ganska fint om man "träskurar".

Mvh
Fredrik
 
D
Putslagningen de gjort var inte den vackraste i herrens hage, vill du putsa över detta så bör du först dra över ett skickt rödgrund weber 103 har jag för mig. Sedan dra på putsbruk b. A funkar väll de enna med. En säck räcker till 1 kvadrat, om du slår på 1 cm tjockt. Då gjutningen antagligen är rak klarar du dig nog dig på 5mm påslag.

Ett annat alternativ är ardex A46, ett snabbspackel, dra över en vidhäftare först bara. Blir en väldigt fin jämn grå färg med detta alternativ om man filtar ytan med ett fint bräde. Detta alternativ är dock svårare för en "lekman" att få till snyggt.
 
D Drburr skrev:
Putslagningen de gjort var inte den vackraste i herrens hage, vill du putsa över detta så bör du först dra över ett skickt rödgrund weber 103 har jag för mig. Sedan dra på putsbruk b. A funkar väll de enna med. En säck räcker till 1 kvadrat, om du slår på 1 cm tjockt. Då gjutningen antagligen är rak klarar du dig nog dig på 5mm påslag.

Ett annat alternativ är ardex A46, ett snabbspackel, dra över en vidhäftare först bara. Blir en väldigt fin jämn grå färg med detta alternativ om man filtar ytan med ett fint bräde. Detta alternativ är dock svårare för en "lekman" att få till snyggt.
Tackar för svaret! Då jag ännu inte hunnit börja med detta var ditt inlägg mycket intressant!
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.