Har demonterat cylindern då den utvändiga successivt börjat krångla och nu är obrukbar. Det går inte att vrida om nyckeln alls.

Går den att laga? Eller behöver den bytas? Går det i så fall att byta en enstaka av husets alla cylindrar och ha kvar samma nyckel?

Demonterad cylinder med fastsatt ASSA-nyckel och svart nyckelband ligger på ett träbord, upplyst av en ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att fixa en ny cylinder med samma låsning är inga problem om du går till en låssmed.
Om det går att få liv i den gamla? Kanske, har du testat att använda låsspray? Tex denna från Assa Abloy
Lite låsspray kan göra underverk. Men undvik wd40, 5-56 och liknande eftersom det kan skada mer än det hjälper.
 
  • Gilla
123abc och 3 till
  • Laddar…
Ta med låscylinder och nyckel till en låssmed så kan de bedöma om låscylinder behöver bytas till en med lika låsning eller om de ordna till den du har samt kontrollera att nyckeln är okej.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Skulle prova rengöring först, så här lärde mig en låssmed.
Spraya i cylinder med "riktig" låsspray.
Drar nyckel ut och in några gånger, torka av nyckel med papper.
Låsspray löser ev. skit och en del följer med nyckeln ut.
Kan behöva upprepas.
Misslyckas det tar du med cylinder och nyckel till låsfirma.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
Finns det flera nycklar så kolla med dessa, kan vara nyckeln som är sliten
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Dheri Dheri skrev:
Lite låsspray kan göra underverk. Men undvik wd40, 5-56 och liknande eftersom det kan skada mer än det hjälper.
Vad är det som gör att de sistnämnda smörjorna kan skada mer än hjälpa?
 
P pmd skrev:
Vad är det som gör att de sistnämnda smörjorna kan skada mer än hjälpa?
För stunden hjälper det säkert utmärkt, men om jag förstått det rätt så lämnar det kvar rester som det sedan fastnar smuts i som gör att det sliter/slipar på låset varje gång det används. Risken finns väl även att det med tiden kan klegga igen låset.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det som gör att de sistnämnda smörjorna kan skada mer än hjälpa?
Det mesta i de medlen är fel för låscylindrar.
För mig är det lika främmande som att tanka bensin i en dieselbil trots att båda är drivmedel.
Om du söker i forumet så finns det bättre förklaringar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag körde med 5-56 i ett cylinderlås som jag tyckte började gå trögt. Då gick det lätt igen- i något år. Sedan slutade det nästan att fungera. När jag till slut lyckades öppna låset så körde jag låset i diskmaskinen. Sedan dess har det funkat i många år.
Min slutsats: Cylinderlås (typ vanliga Assalås) är gjorda av metalldelar som naturligt glider lätt mot varandra. Att stoppa in någon typ av olja alls (utom möjligen låstillverkarens egen) leder till att smeten kleggar ihop sig (det lågviskösa dunstar bort med tiden) och att den tjockare oljan efter hand fångar in dammpartiklar som ytterligare förvärrar situationen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.