Vår häck mår uppenbarligen inte bra :(
Har någon idéer om vad vi kan göra för att få den att överleva ?
Det är alltså Smaragd-varianten som vi pratar om.
Häck av Smaragd-tuja med bruna och gröna barr, tecken på ohälsa, framför ett stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den har möjligtvis utsatts för torka. Det framgår inte tydligt om den står mot trottoiren eller om den är planterad i en smal murränna. Om det är det senare har rötterna för liten plats. Kan du lägga in en bild från andra sidan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns ingen trottoar på andra sidan men den är planterad i e "ränna"
Kan man gräva upp intill häcken och komplettera med bättre jord ?
Växer en thujas rötter på djupet eller bredden ?
 
Stor del av thujarötterna är ytliga. Hur bred är rännan?
Massor med kompost, vatten och klipp bort de bruna partierna.

Initialt tror jag att du valt fel växt för denna växtpkats.
 
Jag tror inte det är värt att sätta vidare arbete på häcken. Den är troligen felplanterad och rötterna har det för trångt eller så har den blivit utsatt för en ordentlig torka, troligen både och. Barrväxter reagerar inte som perenner som signalerar att de lider av vattenbrist. Om häcken torkat i sommar är det nu som symptomen visar sig och det kan fortsätta och bli ännu värre.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Suck... det är väl bara att bita i det sura äpplet... Göra om och göra rätt!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också på torka. Sommaren var förvisso kall kring Stockholm men den var väldigt torr och blåsig. Inget regn att tala om under hela sommaren.

En andra diagnos skulle kunna vara frostsprängning av barken. Vi hade en varm vår i maj och sen kom en påskavinter med mycket kalla nätter. Har man trädgård i en dalgång blev det många minusgrader på nätterna och det sprängde barken hos tuja som redan kommit igång i majvärmen. Kolla om barken är uppfläkt på stammen. Det är den nämligen hos mig.

Är det barksprängning så är det ganska kört. Man får såga av stammen under barksprängningen och det tar det ett antal år att bygga en ny topp. Torkskador kan repareras men det blir fult under lång tid om hela grenar har torkat bort.
 
Så där ser vår thujahäck ut också, 10 år gammal. Märkte det sommaren 2018, den började bli gul, och då vattnade jag varje dag, men flera plantor fortsatte dö och var till slut helt nedvissnade. De verkar ha väldigt svårt att återhämta sig när de väl har börjat vissna.

/S
 
Gammal tråd nu men det där är helt fel plantering av thuja. I naturen växer thuja i kärr, de vill ha massor av vatten. Där det växer al i Sverige skulle thuja trivas också.
 
Faktum är att våra thujor har repat sig men inte växt under dessa år.
Dock noterade jag här om dagen att topparna på vissa plantor börjat skjuta iväg så än finns det inte anledning att kapa ned häcken :)
 
Scout Scout skrev:
Faktum är att våra thujor har repat sig men inte växt under dessa år.
Dock noterade jag här om dagen att topparna på vissa plantor börjat skjuta iväg så än finns det inte anledning att kapa ned häcken :)
Hur ser den ut nu? De ser ju rätt rejält risiga ut 2017, så vore kul att se till vilken grad de kan återhämta sig. Förstås får du gärna berätta hur du har pysslat om den under tiden!
 
Noll vård få jag räknade bort dem men de repade sig redan året efter
En frodig grön häck som återhämtat sig efter att inte ha fått någon vård, bakom en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Noll vård få jag räknade bort dem men de repade sig redan året efter
[bild]
Ser lite tunna ut på sina ställen, men de hämtade sig betydligt bättre än jag trodde. Jag har några som har tagit lite stryk av sommaren, tror jag. En av dem är helt död, tror jag, så den räknar jag med att få byta ut. Några andra ser lite bleka ut och jag hoppas de ska repa sig. (Det kan också vara att de tagit stryk av gödsel; jag råkade spilla ut en hög med NPK och jag tror den som nu är helt död stod närmast epicentrum.)
 
Japp, den är tunnare än vad en smaragd ska vara men tillräckligt livskraftiga för att få vara med ett tag till
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.