Har ett timmerhus på gården från 1800-talet som det finns en bakugn i. Den har inte använts på 20 år enligt förra ägarna. Jag vill nu få liv i den för att baka tunnbröd och värma huset.

Sotaren underkände den då det fanns kajbo, skorstenstoppen hade några lösa tegelstenar OCH det är en spricka rakt genom bakugnen från att huset har satt sig..

Kajboet rev jag ut själv. Tog en offert på att mura om ugn + skorstenstopp (över 100k).

Vad har jag för alternativ? Riva skiten och göra en helt ny ugn+skorsten? nån typ av insats i valvet och rökrör (husvärme från anslutande vedspis isf)?

Sprickan syns på bilden med vedspisen.
 
  • En gammal bakugn i ett timmerhus från 1800-talet med en stor synlig spricka och skador runt öppningen, en grön plåtkanna och en brödspade syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person på taket av ett rött timmerhus från 1800-talet med stege, fokuserar på skorstenen. Blå himmel och två fönster syns på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedspis och skorsten med spricka längs muren i timmerhus från 1800-talet. Skador och revor synliga på både ugn och mur, visar behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
100k låter väldigt dyrt. Å andra sidan, svårt att säga hur det eventuellt kan utveckla sig så ber du om fast pris tar de väl i riktigt ordentligt.

Skorstenen får du bygga en bra rejäl arbetsplattform, sen plocka ner att som är löst uppifrån och ner och mura upp det igen.

Men ugnen skulle jag börja med att hugga bort putsen runt de kritiska sprickorna för att få en bättre lägesbild. Sen är det "bara" att hugga upp och mura om det som är skadat, sten för sten, typ.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.