Hej,

Har kollat runt här på forumet efter info om detta men det verkar inte vara någon som fått denna (dumma/smarta) idé.

Sitter och funderar lite över vad man kan göra för att klämma in en diskmaskin i köket dit vi ska flytta. Köket är u-format och där spisen står känns som bästa platsen för en diskmaskin med tanke på avstånd till diskbänk/avlopp.

Tänkte att man kunde ta bort spisen och lägga ny bänkskiva med spishäll.
Skaffa inbyggnadsugn och stoppa den i ett högskåp och, voila, ett lagom hål för en diskmaskin.

Någon som vet om det är görbart?

/pegul
 
1. När man öppnar diskmaskinen efter en diskning är det het ånga som väller fram.
2. När jag spiller vatten på min induktionshäll eller torkar av den med en våt svamp börjar den tjuta och lysa Error i displayen. När jag torkar bort det funkar den som vanligt igen.
3. När du sågar ut för spishällen i bänkskivan kommer ändträet fram. Ändträ suger fukt och vatten som en svamp, med utvidgning och sprickning av träskivan som resultat.
4. Är det en induktionshäll skall den ha fritt utrymme med 15 eller 20 cm under hällen då den har en inbyggd fläkt för avkylning.

1 och 2 gör att jag tror att elektroniken i spishällen inte skulle må bra av den fuktiga varma luften som kommer att strömma underifrån in i spishällen.
3. Kanske går att åtgärda genom att klistra en speciell aluminiumfolie på ändträdet.
4. Gör att det blir problem med att få plats med diskmaskin om du samtidigt skall ha det lediga utrymmet under hällen.
 
D
Vill man inte ofta ha luckan till diskmaskinen lite på glänt? För att det inte skall bli för snuskigt i maskinen om disken står ett tag? Och efter disken för att släppa ut ångan?

Inte så praktiskt med maskinen under spisen i så fall, då luckan är ivägen när man lagar mat.

Kan du inte ha ett vanligt bänkskåp under spisen istället ta bort ett annat bänkskåp för att få in diskmaskinen? Vi har ett vanligt 60cm kastrullskåp under hällen, vilket vi tycker är praktiskt. Gott om ventilationsutrymme för hällen och nära och lätt att komma åt olika kokkärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.