Skulle vilja ha ett gult hus iställe :-[. Och vad för färg ska man ha isådant fall? Och hur många gånger måste man måla för att inte det röda ska lysa igenom?
 
Ja, man kan måla på slamfärg med andra typer av färg.

MEN slamfärgen är som bekant ganska porös och kritande. Den sitter inte fast så värst bra.
Färgen har dålig vidhäftning till underlaget och på sig självt.
Det är därför som man får problem om man målar på hyvlat virke med denna typ av färg.
Det kryper isär och vill inte fästa..
Och det är även därför en färg som kräver mycket arbete innan man målar om..
För om man lägger färgen i för tjocka skickt så är risken stor att det krakelrar och flagnar.
Därför är den även svår. För att inte säga omöjlig att bättra.
Man bör även var försiktig och undvika hoptrykningar av samma anledning.

Slamfärgen är alltså inte det allra mest optimala av målnings underlag..

Men om vi ska prata olika typer av färg så är det oljefärg som är det lämpligaste valet.
En tunnare lacknaftalöst oljetäcklasyr.
Dels så är det en färg som inte blir så tung i jämförelse med den klassiska 'Målarfärgen' som är en fylligare färg som man främst brukar använda på fönster, knutbrädor och vindskivor.
Och i jämförelse med 'Plastfärgen' så tränger den in och fäster bättre.
Och den förhindrar även bättre eventuella genomslag i jämförelse med Akrylaten.

Jag är sett hus som har varit målade med akrylat direkt på slamfärg utan noggran borstning.
Och Ja.. det har 'funkat bra' i några år.. men något man ska vara medveten om är att man förr snarare än senare får stora problem om man bara målar vidare...
Och man kommer ganska tidigt till den punkt då det blir för tungt. Det blir pannkaka. Det ramlar av.
Och ända sättet då att 'styra' upp det på är att ta bort all färg och borsta rent. Trärent.
Hur noggran man är med borstningen styr alltså hur mycket eller lite tid man behöver lägga ner på förarbete innan man målar om nästa gång.
Så att slarva med detta första, viktigaste och defenitivt tråkigaste moment är att skjuta på problemen till nästa dag.

Vad jag skulle göra i dina skor?

Jag skulle anlita 4-5 'Polaker'.
Köpa rejäl skyddsutrustning åt dom. (För det är något jag misstänker att dom skulle välja att snåla in på).
Inga vanliga munskydd. Ordentliga masker med partikel filter, glasögon och massor av engångs sprutoveraller...
Därefter skulle jag hålla mig undan och låta dom gå loss med stålborstar..
Under tiden skulle jag fixa någon bit att äta åt dom. Lite saft och en Macka? Grilla några hamburgare?
För jag kan säga att det är inget jobb jag skulle ge mig på vad jag än tjänade på det..
Och jag skulle därför vara tacksam om jag fick det gjort åt mig. Även om det kostar.

Tja.. du får räkna lite på det. Men jag tror att det är det billigaste och bästa.
Och någorlunda ordentligt.

Hmm gult. Det sägs att man bör helst.. om man byter produkt. Måla med en färg som är röd. För om slamfärgen.. eller ämnen i slamfärgen skulle blöda igenom så syns det mindre på en röd yta. Hmm.. tja.. jag skulle nog chansat ändå. Jag tror inte att det är någon större risk för det om man målar 3 svängar med en oljetäcklasyr...

/Fredrik

*EDIT*

ROTFLOL.. Det slår mig just att det kanske inte ens är målat med slamfärg...
Det kanske bara är rött...  målat med en röd Akrylat el. Oljefärg..

Herregud.. *Hahaha*

Ja om så är fallet så kan jag lunga dig.
Det är inga större problem att få täckning med dom allra flesta 'utomhus' gula.
(Lite 'sotigare' och mustigare.. alltså inte så klara färger.)
Men runda av om det är några vassa kanter på brädorna innan du målar.
 
Hej tack för svaret! Jodo det är slamfärg. Det ser ut som jag får ta hem svärfars goda vänner polackerna :cool:. Och inför sista målningen får man väl ordna ett rejält "grillparty" för sina goda vänner. ;D
 
morsan skrev:
Snabb Googlesökning på Falurödfärg ledde till denna hemsida, frågor och svar...
[länk]

Högtryck och borsta är tydligen det som gäller ;)
jag är skeptisk till att högtryckstvätta träfasader..jag har hört att den hårda vattenstrålen förstör träfibrerna och att virket ruttnar fortare..

 
Jo det stämmer ikeahantverkaren. Rent generellt så bör man vara försiktig med högtrycken.

Men fallet i länken är lite annorlunda.
Här ska man byta tillbaka slamfärg.

Och då kan högtrycken vara bra för att blåsa bort den färg (oljefärg el. 'plastfärg') som sitter där nu.
För 'rent' måste det vara om man ska måla slamfärgen.
Visst kommer man förmodligen att slå sönder träfibrer så att det reser sig.
Och piska in massor av vatten. Men det gör inget om man sen ska måla med slamfärg.
Den färgen håller inte kvar fukten i virket. Så det gör inget om fuktkvoten är lite högre när det målas.

Målar man däremot med andra typer av färger så är det A och O att det är torrt.

Så om man skulle ha viljat måla med oljefärg i samma exempel så hade bara borstning varit att föredra..

/Fredrik
 
jag är skeptisk till att högtryckstvätta träfasader..jag har hört att den hårda vattenstrålen förstör träfibrerna och att virket ruttnar fortare..
Men fallet i länken är lite annorlunda.
Här ska man byta tillbaka slamfärg.
*fnissar lite* Men killar, det går att reglera trycket på högtrycken :cool: och den är fasen så mycket lättare att använda än en vanlig vattenslang ;)
Har man dessutom div borstar till hjälp så går det ännu lättare
http://www.bosch-aquatak.com/sv-se/start/hints10.htm
och så kommer man en bit från fasaden.
Jag har tvättat fasaden på ett laserat garage (kan jämföras med slammålat för fy vad det färgade av sig >:() och ett målat hus med borste och lagom tryck och det gick jättebra!
Fredrik. Läs länken igen! "Hur gör jag för att ersätta den gamla Falu Röda med ny gul färg?"
Ruggis:
Börja med att borsta av allt torrt och prova sedan om det försvinner mera om du tvättar
 
Ajdå..

Måste försvara mig med att jag iom att den låg på Falurödfärg.com så antog att det va den gula slamfärgen dom ville måla med...
Och det framgår ju inte tydligt någonstans va dom eg. ska måla med.

Och med närmare eftertanke så är det nog hursom helst det lättaste sättet att bli av med färgen som sitter där just nu.
Däremot så ska man ju vara medveten om att det tar lång tid innan det blir tillräkligt torrt om man vill måla med något annat än slamfärg.

/Fredrik
 
Det har du rätt i, men jag hade inte en tanke på Falu Ocra (som dessutom utgick 1/1-06) Gaaaaaaaah - då kan jag inte få min gröna heller :'( Eller är det inte den som är gul?? :-/
 
Jo...  :'(

Den svarta och gula ihop...

/Fredrik
 
Intressant tråd - om jag förstår rätt så går det att måla över,

- med annan slamfärg
- med tunn oljebaserad

Om man

- Borstar rent med stålborste
- Högtryckstvättar med lågt tryck eventuellt
- Ser till att det får torka ut till rätt fuktkvot om inte det är ny slamfärg som skall på.

Vad tror ni om en herrgårdsgul linjolefärg ?
(Jag har mina misstänkar, tror det kan vara falu+akrylat idag - BLÄH)
 
Det finns ju gul slamfärg också.
Har inte själv använt det ovanpå röd slamfärg, så jag vet inte hur det täcker, men kolla på denna hemsida.
Ta kontakt med de på företaget.
De vet garanterat!!!
 
Tack - det fanns ett helt dokument om linoljefärg på slamfärg :)
 
Hej

Är det inte så att slamfärg bara målas på grovsågat virke?
Och är det inte så att linoljefärg helst målas på hyvlat?

Jag tror att det med linoljefärgens långa torktid och därav krav på strykningar i tunna skick kan ställa till det. Och göra det svårt att få snyggt.
För det går inte att lägga tunt på grovsågat. Det kommer att bli rinningar.
Jag tror inte att det kommer bli bra.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.