Hej!
Vill först skriva att denna sida hjälp mig otroligt mycket i vårt renoverande. Massa bra tips och idéer.
Men just denna lilla detaljen hittar jag inte.

Vi håller på att sätta upp ett Ikeakök (Metod) och har hittat ett problem för elektrikern. Vi bor i gammalt hus så det är fas1 som sitter i väggen. Elektrikern skall komma på måndag och koppla in hällen och då bör ju bänkskivan och hällen ligga på plats. Men vi har upptäckt nu att elen sitter precis bakom två köksskåp (just stommarna). Så nu undrar jag;
Går det att såga ut för elen i stommarna eller kommer skåpen att bli lite rangliga då?
 
  • Eluttag utan frontplatta brevid en vägg med synliga isoleringsplattor och en stenfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis installerat köksskåp med synlig väggstruktur och oavslutad golvdel vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det går alldeles utmärkt att såga ur skulle jag säga. I med hålsåg eller sticksåg bara. Det ser ju tom ut som om du slipper såga i underdelen. Även OM det skulle bli rangligt så finns det ju plats för lite fog mot väggen också. Lycka till :D
 
Visst går det, men inget jag skulle göra. Uttaget sitter ju mellan två skåp. Så då är det bättre att såga ur dessa skåp, innan de sätts på plats.
Vidare skulle jag avvakta med att montera några skåp innan elektrikern varit där. Dosan i väggen ser väldigt gammal ut. Hur är skicket på trådarna? Kanske är det bättre att dra fram 3 faser till köket, när man är i farten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
A AG A skrev:
Visst går det, men inget jag skulle göra. Uttaget sitter ju mellan två skåp. Så då är det bättre att såga ur dessa skåp, innan de sätts på plats.
Vidare skulle jag avvakta med att montera några skåp innan elektrikern varit där. Dosan i väggen ser väldigt gammal ut. Hur är skicket på trådarna? Kanske är det bättre att dra fram 3 faser till köket, när man är i farten.
Att man sågar ur dom innan trodde jag var underförstått.
 
  • Gilla
FruMichal
  • Laddar…
A AG A skrev:
Visst går det, men inget jag skulle göra. Uttaget sitter ju mellan två skåp. Så då är det bättre att såga ur dessa skåp, innan de sätts på plats.
Vidare skulle jag avvakta med att montera några skåp innan elektrikern varit där. Dosan i väggen ser väldigt gammal ut. Hur är skicket på trådarna? Kanske är det bättre att dra fram 3 faser till köket, när man är i farten.
Det går tyvärr inte då vi bor i ett gammalt radhus där hela radhuslänga har fas1 (elcentralen i längan har inte tillräckligt). Har kollat upp detta innan. Så vi får helt enkelt nöja oss med det vi har.
Självklart kommer jag ta ner skåpen när jag sågar, annars kommer jag ju inte åt med sticksågen.
Men tack för din omtanke :)
 
J Jocke Best skrev:
Det går alldeles utmärkt att såga ur skulle jag säga. I med hålsåg eller sticksåg bara. Det ser ju tom ut som om du slipper såga i underdelen. Även OM det skulle bli rangligt så finns det ju plats för lite fog mot väggen också. Lycka till :D
Tack Jocke!
Tror även jag sätter ett extra ben bakom skåpet som den kan luta mot.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
FruMichal FruMichal skrev:
Det går tyvärr inte då vi bor i ett gammalt radhus där hela radhuslänga har fas1 (elcentralen i längan har inte tillräckligt). Har kollat upp detta innan. Så vi får helt enkelt nöja oss med det vi har.
Självklart kommer jag ta ner skåpen när jag sågar, annars kommer jag ju inte åt med sticksågen.
Men tack för din omtanke :)
Även om det inte finns mer än en fas i huset, så bör ju ändå kablar och dosor vara okej. Så bygg inte färdigt för mycket, om elektrikern anser att det måste bytas. Tycker även att det skulle kännas bättre att ha nytt och fräscht innan man bygger in det.:)
 
  • Gilla
FruMichal och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.