Har 28x120 lärk. Kommer bygga ett lock på en badtunna med byggplyfa ner emot tunnan.
Sedan tänkte jag skruva lärk direkt emot denna på ovansidan. Det lutar ner lite mot mitten av tunnan så vatten rinner inte av så bra.

Skulle det gå att limma ihop varje lärkpanel så den blir tät på ovansidan eller spricker det isär?

Andra tips?
 
Nåta! Sätt lärken med 4-5mm mellanrum, och lägg nåt i springan. Så bygger man båtdäck.
Möjligen funkar det att limma med PU-lim, men du riskerar problem med träets rörelser då det inte har någonstans att ta vägen om det är "stavlimmat" och sedan skruvat på plyfa.

Jag utgår ifrån att du tänker skruva från undersidan.
 
thomasx skrev:
Nåta! Sätt lärken med 4-5mm mellanrum, och lägg nåt i springan. Så bygger man båtdäck.
Möjligen funkar det att limma med PU-lim, men du riskerar problem med träets rörelser då det inte har någonstans att ta vägen om det är "stavlimmat" och sedan skruvat på plyfa.

Jag utgår ifrån att du tänker skruva från undersidan.
Bra ide. Misstänker att det inte kommer bli bra då locket inte är helt stabilt. T.ex när jag lyfter det så kommer det svikta lite. Då spricker det säkert upp. Får tänka om.
 
Om du nåtar som ett båtdäck, så finns det en del att tänka på. Det viktigaste är att nåtmassan inte sitter fast i underlaget, utan endast mellan de nåtade brädorna. Traditionellt löser man detta genom att bottna med någon typ av snöre. Om nåtmassan fäster in underlaget så kommer fogen att spricka. Garanterat. Jag skulle använda någon typ av MS-polymermassa som nåt, och det går åt mycket massa, betydligt mer än man föreställer sig. Räkna på det, och köp några patroner extra. Slipningen efter att nåten har härdat är jobbig. Var beredd på det. Överväg att hyra en golvslip.
 
Nja, så farligt instabilt behöver det nog inte bli. Ev får du lägga två bitar tvärs lärken under plyfan, då har du säkerligen den stabilitet du behöver.

Vad gäller nåtningen så brukar man använda nåt-tejp att bottna med, man kan också såga till "stänger" av trä att lägga i, för att fylla upp så du inte behöver nåta hela djupet eller som mattiasp nämner, lägga i snöre. Man kan även lägga trä i botten och snöre ovanpå. Fördelen med snöre är att det är runt, och ger en nåtfog som är tjockare mot lärken och tunnare i mitten, det ökar fogens rörlighet. Det finns särskilt nåtmassa att köpa, i båttillebehörsbutiken, eller hos biltema, och det är som regel just MS-polymer.

Om man maskerar med maskeringstejp blir det inte mycket till slipning efteråt.

Jag tänker mig att du gör locket så att plyfan har lite mindre diameter än själva badtunnan, så att plyfan går ner innanför kanten på badtunnan och locket ligger på lärken emot badtunnan. På så vis blir det både snyggt och plyfan blir väderskyddad. Du får se till att nåta runt hela vägen ute vid kanten bara.

Du kommer nog att få sveriges snyggaste badtunnelock om du gör så där ;) Det enda som fattas sedan är lite högblank klarlack på det ;)
 
Glada tillrop och fina tips men det är nog överkurs att få ihop det där bra för mig.
Jag ska försöka mig på något lättare så jag kommer i mål.
 
Jag kan förstå hur du tänker, å andra sidan så vet i sjutton om alternativen egentligen är enklare.

Vad tänker du dig istället?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.