L
Hoppas att någon här kanske kan en del om fönstret och handtag 😊

När vi köpte vårt hus var ett handtag till ett sovrumsfönster trasigt. Enligt tidigare ägare hade det slitits av en boende (var tidigare ett vårdboende). La inget större krut på det vid inflytt, men nu har jag gett mig fan på detta 😅

Har dock begränsad kunskap..

Har lyckats klura ut att det verkar vara någon metallplatta i hålet som handtaget suttit i. Utan handtaget i så har den liksom glidit ner. Kan lyfta upp den med exempelvis en nagelfil men kan ju inte få in handtaget i sin ”gänga” igen.

Någon här som vet hur man ska fixa? Eller är detta på en sådan nivå att ha borde lämnas det till ett proffs?

Ignorera att någon målat över skruvhålen 😅
 
  • Ett trasigt fönsterhandtag ligger bredvid ett fönster med ett hål där handtaget tidigare satt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett trasigt fönsterhål där ett handtag tidigare suttit, med synlig metallplatta inuti och färg över skruvhålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte problemet.
Handtaget ser helt ut och det verkar finnas en roddare i spanjoletten.
Vet inte vad som skulle vara löst som trillar ner men eventuellt kan det fixeras med tandpetare eller tändstickor om du borrar hål för fästskruvar.
 
L
1 123abc skrev:
Jag förstår inte problemet.
Handtaget ser helt ut och det verkar finnas en roddare i spanjoletten.
Vet inte vad som skulle vara löst som trillar ner men eventuellt kan det fixeras med tandpetare eller tändstickor om du borrar hål för fästskruvar.
Det är svårt att förklara också 😅 laddar upp en video för att försöka visa plattan jag pratar om. Ska testa om den kanske hålls upp om jag borrar upp för fästskruvarna!
 
L
1 123abc skrev:
Jag förstår inte problemet.
Handtaget ser helt ut och det verkar finnas en roddare i spanjoletten.
Vet inte vad som skulle vara löst som trillar ner men eventuellt kan det fixeras med tandpetare eller tändstickor om du borrar hål för fästskruvar.
Du hade helt rätt! Med tandpetare i hålen för fästskruv gick det 😊 kanske uppenbart för alla, men som sagt så är jag lite okunnig! Tack!
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Prova om du kan trixa in en platt skruvmejsel på diagonalen i det fyrkantiga hål där handtaget skall sitta i den ”platta” som trillat ner. Öppna sedan fönstret genom att vrida på skruvmejseln. I underkant av det öppnade fönstret bör du kunna lyfta upp ”plattan” med handen underifrån och sen trä in fönsterhandtaget på sin plats. Förutsatt att inget slitits sönder därinne av tidigare brukare… Lycka till!
 
L Lisser431 skrev:
Du hade helt rätt! Med tandpetare i hålen för fästskruv gick det 😊 kanske uppenbart för alla, men som sagt så är jag lite okunnig! Tack
E Engar skrev:
Prova om du kan trixa in en platt skruvmejsel på diagonalen i det fyrkantiga hål där handtaget skall sitta i den ”platta” som trillat ner. Öppna sedan fönstret genom att vrida på skruvmejseln. I underkant av det öppnade fönstret bör du kunna lyfta upp ”plattan” med handen underifrån och sen trä in fönsterhandtaget på sin plats. Förutsatt att inget slitits sönder därinne av tidigare brukare… Lycka till! Men nu hann du ju lösa det redan ändå😀
L Lisser431 skrev:
Du hade helt rätt! Med tandpetare i hålen för fästskruv gick det 😊 kanske uppenbart för alla, men som sagt så är jag lite okunnig! Tack!
E Engar skrev:
Prova om du kan trixa in en platt skruvmejsel på diagonalen i det fyrkantiga hål där handtaget skall sitta i den ”platta” som trillat ner. Öppna sedan fönstret genom att vrida på skruvmejseln. I underkant av det öppnade fönstret bör du kunna lyfta upp ”plattan” med handen underifrån och sen trä in fönsterhandtaget på sin plats. Förutsatt att inget slitits sönder därinne av tidigare brukare… Lycka till!
Men nu hann du ju lösa det redan ändå😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.