Att formulera eller registrera en skuld hos en privat person på ett sätt som bankens lån?
Så att vid en försäljning av fastighet skulle den privata långivaren få pengarna tillbaks automatiskt?
 
Med pantbrev på samma sätt som banken gör.
 
finns det även inte en variant som skrivs för hus på ofri grund...
 
Eld skrev:
Med pantbrev på samma sätt som banken gör.
Vem kan hjälpa med detta?
 
Exempel

Säkerhet: Pantbrev om 100 000 kr inom 1 000 000 kr i fastigheten Trosa Vindgarn 2:1.

Om tänkta pantbrev inte finns idag; ta ut fysiska...

Om befintliga (sannolikt datapantbrev); konvertera...

Han som har lånat ut pengarna ska sedan behålla både skuldebrev och pantbrev tills dessa att lånet är löst...
 
Men detta måste registreras på något ställe? Som bankens?
 
Inskrivningsmyndigheten utfärdar pantbrev (kostar stämpelskatt). De håller sedan register över vilka pantbrev som utfärdats. Efterssom de flesta pantbrev numera är elektroniska så har de även koll på vem som innehar dem. Jag tror att ett fysiskt pantbrev fortfarande kan skickas runt utan att man anmäler till registret. Dvs. att man innehar pantbrevet ger en säkerhet.

Det kan vara lite vanskligt för en privatperson att låna ut mot fysiska pantbrev. Fastighetsägaren kan begära att pantbrevet dödas. Det förekommer ganska ofta vid försäljningar att gamla pantbrev kommit bort, då handlar det oftast om brev som lämnats tillbaka när lånet slutbetalats. Ägaren slarvar bort dem. Då kan man i samband med försäljning av fastigheten begära att brevet skall dödas. Det innebär att ett belopp motsvarande det som panten gäller får garanteras ex. genom en bankgaranti mot köparen tills brevet har dödats. Det tar ca. 1 år där inskrivningsmyndigheten först utreder om det går att spåra en innehavare, sedan annonseras det i Post o Inrikes tidningar. Proffesionella utlånare såsom banker har en avdelning som håller koll på de annonserna, men det är lite svårt för en privatperson att läsa varenda rad i den tidningen år efter år.
 
Atom skrev:
Men detta måste registreras på något ställe? Som bankens?
Innehavaren av ett fysiskt pantbrev registreras inte någon stans...

För att förtydliga så innebär inte själva innehavet av ett pantbrev någon form av säkerhet, utan detta måste pantförskrivas, se mitt inlägg #5, en beskrivning av vad som är pantsatt och för vad.

En dödning av ett eventuellt pantbrev, vilket jag inte känner är speciellt sannolikt senario, innebär ju inte att en skuld ses som reglerad utan denna kvarstår till att den är betald.

Har man sedan lånat ut pengar till någon man inte skulle ha lånat ut pengar till får man väl en gång var tionde månad göra en utsökning på Post och Inrikes Tidningar för att bevaka att inget är under dödning... https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do
 
Men PCLarsson, spinn vidare på mitt instick istället, hus på ofri grund hanteras väl utan pantbrev men ändå kan lånet säkras upp i huset....
 
Nimajneb skrev:
Men PCLarsson, spinn vidare på mitt instick istället, hus på ofri grund hanteras väl utan pantbrev men ändå kan lånet säkras upp i huset....
Pantsättning av arrendeavtalet (ska godkännas av markägaren). Dock varken enkelt eller lika säkert som pantbrev. Finns ett flertal fallgropar här...
 
Allt detta går att göra tydligen. Och banken kan hjälpa till med detta, mot en avgift.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.