Hej alla kloka typer! Har tidigare blivit imponerad av kunskapsnivån gällande rör och rördelar, så tänkte prova att ställa en fråga själv.

Jag har ett badrum som jag vill montera en vattenfylld handdukstork i. Gamla elradiatorn åkte ut förra året, till förmån för ny vattenradiator. Den nya radiatorn kopplades in på stigare/retur från en radiator i angränsande rum.

Jag vet att det finns allsköns olika kopplingar, rördelar, radiatorkoppel osv, men jag har ingen aning om vad dessa heter eller vilka jag behöver.

Har egentligen ingen aning om det ens är möjligt/blir bra att koppla på en handdukstork så som jag hoppas? Jag kan dock inte se varför det inte skulle funka.

Badrummet upplevs som för kallt på vintern, så det skadar inte om man t.om kan gå lite högre effektmässigt på torken.

Även tacksam för förslag på handdukstorkar ni är nöjda med! Gärna om det finns sådana med inbyggd termostat eller gubbventil som man kan strypa flödet med för att kunna reglera effekten.

Det ska också nämnas att radiatorn i angränsande rum inte används pga trasig termostat, så jag vet inte om det kan påverka något när den kommer ”online” igen?

Radiatorkretsen cirkuleras av en nyare tryckstyrd cirkulationspump.

Någon som vet vilka delar som behövs tro? Samt om jag behöver tänka på något annat? 🙂

Torken ska sitta ovanför radiatorn och det är alltså dessa rör som jag vill koppla in den på. Notera någon form av (i mina ögon) specialkoppling.
Radiator med termostatventil, kopplingar, och rör samt en vägguttag bredvid, i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser rören ut på andra sidan väggen, som radiatorn i badrummet är inkopplad på:
Kopparledningar och ventiler i en vägg, rörinstallation, möjlig VVS-utrustning, otydligt bakgrundssammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar och ventiler i ett hörn, indikerar VVS-installation, hemmiljö, del av ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det går att koppla in handdukstork på radiatorvattnet och i ditt fall blir det väl snyggare om man tar bort radiatorn och sätter in en stor handdukstork. Men det borde ju gå att ha kvar radiatorn också.

Vi lät sätta in en handdukstork från Nordhem (Nääs) i stället för den tidigare radiatorn vid badrumsrenoveringen för drygt ett år sen.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Om badrummet redan nu upplevs kallt skulle jag avråda från att ta bort radiatorn.

Vilka delar som behövs är svårt att svara på men spontant ser det ut som man borde snygga till föregående inkoppling och kunna koppla på handdukstorken där. Men mycket hänger på hur rören till handdukstorken kan dras i badrummet, dvs var den ska placeras.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att koppla in handdukstork på radiatorvattnet och i ditt fall blir det väl snyggare om man tar bort radiatorn och sätter in en stor handdukstork. Men det borde ju gå att ha kvar radiatorn också.

Vi lät sätta in en handdukstork från Nordhem (Nääs) i stället för den tidigare radiatorn vid badrumsrenoveringen för drygt ett år sen.
Hur upplever ni värmen på badrummet efter byte av radiator till tork?

Det hade lätt blivit snyggare utan radiator i mitt fall, men kallare.. Badrummet är en s.k modultoalett med betydligt sämre isolering än resten av huset.
mexitegel mexitegel skrev:
Om badrummet redan nu upplevs kallt skulle jag avråda från att ta bort radiatorn.

Vilka delar som behövs är svårt att svara på men spontant ser det ut som man borde snygga till föregående inkoppling och kunna koppla på handdukstorken där. Men mycket hänger på hur rören till handdukstorken kan dras i badrummet, dvs var den ska placeras.
Ja den måste stanna, annars tror jag inte det skulle funka.

Föregående inkoppling är inte jättevacker nej.. Varken inne i badrummet eller på andra sidan väggen. Notera den smakfulla övergången från koppar, till mässing, till kromat…

Kunde egentligen starta en tråd om bara den hantverkaren ”Rörmokare borrade sönder dörrkarm och installerade läckande element”. Tror att installationen hade fått många höjda ögonbryn och diverse klåpanklagelser mot rörmokaren. Men jag har betydligt större problem med den gubben än såhär, så jag är glad för att det iaf kom upp en vattenradiator istället för elradiatorn som satt innan.

Se bild på var den är tänkt att placeras. Hur den ser ut är nog mindre viktigt än hur den kan anslutas.

Tacksam för om du har några idéer kring rördragningen!

Jag funderade på ett alternativ, vet ej om det är realistiskt eller om det ens finns sådana rördelar/ventiler.. Men man kanske kan gå vidare från radiatorns stigare, (om det nu finns en sådan ”T-ventil”) upp till en tork med lämplig inkoppling på sidan.

Torkens retur kanske man kan dra till radiatorns nedre vänsterkant (finns plugg där idag). Eller det skulle kanske kunna sabba nåt med flödena?

En annan idé som nog vore bättre och snyggare är om det finns lämpliga fördelare som passar direkt på befintligt radiatorkoppel. Isf borde man kunna dra de nya rören till torken bakom radiatorn.

Ngt liknande en sån här, skulle det funka med min typ av radiatorkoppel och vad jag tror är 12mm rör..? Det hade nog varit den bästa lösningen, om nu dessa rördelar passar ihop (eller kan tvingas till att göra det).

”Rak4 fördelare”
Kromade rörkopplingar med gängade anslutningar. VVS-installation. Glansig metall. Industriella komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vvsochbad.se/thermopanel-rak4-fordelare-nickel-1147056

Befintligt koppel:
Värmesystemsrörledning, mässingskopplingar, avstängningsventil, vägg, termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatoranslutning, mässingsventil, kopparör, värmesystem, närbild, ingen bakgrundsinformation, installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss på ungefär hur/var torken ska sitta. Ritat på ”idé 1” på hur man kanske skulle kunna göra. Tacksam för tips!
Ett badrum med handdukshylla, handfat, rör, strömbrytare, och censorerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Jag har haft kombo vatten/el handukstork i många år.

För det första skall man inte förväxla en handdukstork med en radiator. Givetvis tillför en handdukstork värme till rummet, men effekten är i en helt annat storleksordning än en radiator. Det finns förvisso torkar med lite högre effekt, men räkna inte med att torken bidrar till uppvärmningen på något signifikant sätt.

För det andra funkar bara en vattenburen handdukstork under uppvärmningssäsongen. Vilket är lite bakvänt eftersom handdukarna ändå lufttorkar rätt snabbt på vintern pga låg RF.

För det tredje tycker jag åtminstone personligen att det blir lite för fjösig temperatur på torken vid låg framledningstemperatur. Handdukarna torkar förvisso säkert lite fortare, men jag vill gärna ha lite varma handdukar. Så jag kör bara min på vatten under vintermånaderna, och då är det ändå ett högtemperatur fjärrvärmesystem.

Summa summarum tror jag bästa lösningen i ditt fall är att sätta en snygg handdukshängare ovanför radiatorn. Lite tråkigt, jag vet... 🙂
 
Redigerat:
BirgitS
V Vardagsrum skrev:
Hur upplever ni värmen på badrummet efter byte av radiator till tork?
Lika, både tidigare och nu får vi skruva in ventilen för att det inte ska bli mer än 21 grader. Men det är ett badrum som är omgivet på alla sidor av rum som är minst 20 grader så det behövs inte så mycket tillskott. Vi har inte den höga modellen av Nääs utan en halvhög.
 
Jag hade nog satt en elektrisk handukstork, och kört den på sommaren. På vintern när elementet går kommer handukarna att torka av värmen från elementet. Ström finns det ju, och du kan tom sätta den på stickpropp, utan elektriker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.