I
Min XP börjar bli full. Jag har en ny 8.1. Funkar det att ta XPns hårddisk och stoppa i ett kabinett, koppla till den nye datorn?
Jag har massor av program som jag vill ha fortsatt åtkomst till. Är 8.1 bakåtkompatibel eller kommer det att krävas kostsamma uppgraderingar?:confused:
Efter hand kan jag lägga över programmen i den nye datorn, om de fungerar, men slipper helst göra allt på en gång, då det dessutom kan visa sig inte fungera, det är bara att skitta ner den nye disken.
 
Program installerade på gamla disken kommer inte att fungera med nya windowsinstallationen. I windows skapar programinstallationer filer lite överallt, så din nya windowsinstallation kommer inte att hitta dem på den andra disken. Tyvärr görs också ändringar på andra ställen också, så att kopiera över alla filer till nya installationen hjälper inte. Även om programmen fortfarande funkar med 8.1 så måste de installeras om i den miljön.

Däremot kan du komma åt alla dokument och annan data som inte är installerade program om du kopplar in din gamla hårddisk i datorn med nya windowsinstallationen.
 
Det enklaste sättet att åstadkomma det du vill är att ställa undan den gamla datorn (med hårddisk) och koppla in den med ström och nätverk. När du behöver köra ett gammalt program ansluter du till den med Remote Desktop" (Fjärrskrivbord) eller liknande. Det kan vara så att remote desktop är spärrat på vissa "home"-versioner av Windows, men det finns gratis programvaror som gör samma sak.

Det bästa är nog ändå att du biter i det sura äpplet och installerar programmen igen på den nya datorn. Som osiris skriver kan du inte kopiera programmen från den gamla hårddisken, du måste installera dem igen. Den goda nyheten är att de flesta program bör fungera. Det som kan ställa till problem är extern hårdvara, eftersom Microsoft gör gamla drivrutiner oanvändbara varje gång de gör ett generationsskifte på Windows.
 
Programmen kommer inte att fungera, några få kanske gör det men eftersom de flesta Windows program använder Windows registret (som inte går att flytta) kommer de inte att fungera.

Det går även att skapa en avbild (image) av din XP som du kan köra som en virtuell "dator" i din 8.1 dator men det kanske blir överkurs...
 
Inte för amatörer kanske men om du är lite intresserad... Ladda ned vmware workstation till 8.1 burken och läs ut XP OS:et som du sen kör virtuellt på den nya.... VMware är fritt för hemmabruk tror jag...
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Bara VMware Player, inte Workstation... Du kan använda VMware Player också dock...
 
I
Virtuell XP i 8.1 låter som en lösning, hårddisken på 1Tb medger också det. Hur fungerar en sån lösning prestandamässigt? Jag har för många år sedan kört Mac med virtuell PC, det funkade men var ingen höjdare, fast det är klart två olika system, mer olika än XP och 8.1 och utvecklingen har ju gått framåt. Fungerar XPn som originalet är det gott nog.
 
Prestandan beror mycket på hårdvaran i din nya burk, men är den hyfsat modern och har en processor med virtualiseringsfunktioner inbyggt så rullar det på rätt friskt. Det som påverkar mest för normal användning är diskens prestanda.

När du körde virtuell PC på Macen så kanske det kan ha varit innan Apple gick över till Intel? I så fall var det emulering inblandat eftersom Apple då körde PPC och PCs körde x86, så alla processorinstruktioner fick översättas och det tar rejält med kraft. Om man virtualiserar så kör man OS som använder samma arkitektur, och då är inte prestandaförlusten i närheten av lika stor.
 
PC soft tror jag den hette, var ingen höjdare.
Vad är det för program du vill använda, det kanske finns alternativ.
 
I
Andy78 skrev:
PC soft tror jag den hette, var ingen höjdare.
Vad är det för program du vill använda, det kanske finns alternativ.
Så hette det nog ja.
Alternativa program finns säkert. Open office kör jag på en annan dator, det är bra men jag är van vid MS office och för lat för att lära om, annars finns det nog mer godsaker i Open office än i mitt gamla MS O 2000. Auto Cad vet jag inte om det finns gratis, och finns det så blir det samma sak med det. Adobe photoshop cs5 och några andra bildbehandlingsprogram som ingick när jag köpte kameror, eftersom 8.1 inte fanns när jag köpte kamerorna är det tveksamt om det funkar, men det har jag inte provat. Sen finns det fler program som jag sällan använder och därför har svårt att hitta namnet på dem, men kopiering och en kamera som aktiveras av rörelse, det finns ju många såna men knappast ett program som passar min i sammanhanget gamla kamera. Så om jag skulle behöva göra nåt sånt så får jag leta, jag vet så att säga vad jag kan göra med datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.