Hej
Min fråga är mycket enkel-går det att kakla på renoveringsgips?

Vi har utrymme att sätta renoveringsgips ovanpå den gamla spånskivan och kakla på den.

Jag vet att man inte ska kakla på spånskiva och helst ska ha "riktig" gips, men nu undrar jag helt enkelt om det håller? Den är ju inte tjock, men den gamla spånskivan är kvar bakom.

Tack!
 
Ja det funkar.
 
Om gipset fästs tillräckligt tätt för att inte "fladdra".
Det går nog bra att kakla på spånskivan också om det bara är 50 cm över diskbänken som skall kaklas. Spånskivan kan röra sig något när luftfuktigheten växlar, men på en liten yta har det mindre betydelse. Gipset tar upp denna rörelse. Primer används på både gips och spånskiva så vidhäftningen är lika i båda fallen.
Gipset har fördelen att det går lättare att byta kakel nästa gång. Bara dra bort gips med kakel och allt och därefter sätta nytt gips.
 
Redigerat:
Kaklade om hemma hos min mor förra sommaren. Det gamla kaklet satt på spånskiva och allt var fint utan sprickbildningar (efter 20år). Knackade ner det gamla och satte upp nytt kakel på spånskivan, och det har funkat alldeles utmärkt!
 
Ska man kakla direkt på spånet gäller det att använda rätt typ av fästmassa om det ska sitta i längden. Vanligt standardfix håller ofta i några år, medan ett riktigt bra fix, typ Ardex S48, fungerar i längden. Att det suttit ett år innebär inte att det funkar.
 
jon_h skrev:
Ska man kakla direkt på spånet gäller det att använda rätt typ av fästmassa om det ska sitta i längden. Vanligt standardfix håller ofta i några år, medan ett riktigt bra fix, typ Ardex S48, fungerar i längden. Att det suttit ett år innebär inte att det funkar.
Använde naturligtvis kakelLIM avsedd för spån/väggplattor.
 
Det är inte helt naturligtvis, det är många som tror att det ska funka med vanligt fix.. :)
 
  • Gilla
adamhadamh
  • Laddar…
Ok, nu har vi satt upp renoveringsgips över spånskivorna och det känns som det är tillräckligt stabilt.

Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.