Hej,

Köpte en badrumslampa från Jula som jag antog skulle ha jord, men det hade den inte.

Jag skalade och klämde jorden mellan skruven och skenan som plafonden sen monteras på. Se bild.

Vill bara försäkra mig om att det är OK?
 
  • Öppen elektrisk dosa med kablar, väggfäste, ingen lampa monterad, installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du jorda en ojordad lampa?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Amaturen behöver inte jordas så redan där är det överkurs.
Ska man vara superpetig brukar man vilja ha en taggbricka.
Men de där kommer både fungera och vara okej, lite hemmapuligt 😉
 
zarkov zarkov skrev:
Varför vill du jorda en ojordad lampa?
Har jord i uttaget och det ger ett bättre skydd tänker jag.
 
M Mjolnir skrev:
Hej,

Köpte en badrumslampa från Jula som jag antog skulle ha jord, men det hade den inte.

Jag skalade och klämde jorden mellan skruven och skenan som plafonden sen monteras på. Se bild.

Vill bara försäkra mig om att det är OK?
Ser hel ok ut men troligen inte alls nödvändigt!
 
M Mjolnir skrev:
Har jord i uttaget och det ger ett bättre skydd tänker jag.
Om lampan har jord skall den anslutas. Har den inte någon anslutning för jord så skall den vara dubbelisolerad och då behöver den inte jordas.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
En fast installation som du inte borde utföra själv. Tänk på el-säkerhet.

//
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
En fast installation som du inte borde utföra själv. Tänk på el-säkerhet.

//
Att jorda en amatur som inte behöver jordas är väl att tänka på säkerheten 😉
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 5 till
  • Laddar…
Om du kan lita till 100,0% att gulgrön verkligen är jord så gör det kanske lite nytta.

Men jordning av en takplafonds metalldelar är egentligen överdriven säkerhet såvida man inte har tre meter långa armar att ta i en radiator samtidigt som man pillar på lampan.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Som de gamla grekerna sa: Jorda själv så sliper du prästen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…

A Alexn72 skrev:
Att jorda en amatur som inte behöver jordas är väl att tänka på säkerheten 😉
Jag har för mig att det faktiskt är rent av fel regelmässigt att ens försöka jorda klass 2 apparater, inte bara att det är onödigt.

Jag kanske minns fel dock
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Jag har för mig att det faktiskt är rent av fel regelmässigt att ens försöka jorda klass 2 apparater, inte bara att det är onödigt.

Jag kanske minns fel dock
Nu är ju inte själva apparaten jordad utan infästningen i metall. Det kan aldrig vara fel!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Hej,

Köpte en badrumslampa från Jula som jag antog skulle ha jord, men det hade den inte.

Jag skalade och klämde jorden mellan skruven och skenan som plafonden sen monteras på. Se bild.

Vill bara försäkra mig om att det är OK?
Med ett metallbleck med ganska vassa kanter rakt över en dosa med en massa kablar som kan trycka mot metallbleckets vassa kanter är inte särskilt lämpligt.

Då kan det vara bra att jorda metallblecket, men hur ser resten av armaturen ut?

Ett annat alternativ är att montera ett doslock med kabelgenomföring och dragavlastning, tex,
https://www.se.com/se/sv/product/IM...belutlopp-dragavlastning-inklusive-skruv-vit/

Edit:
Ett änny bättre alternativ är (doslocket samt) att fästet monteras bredvid dosan, alltså flytta fästet ca 4 cm åt sidan.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med ett metallbleck med ganska vassa kanter rakt över en dosa med en massa kablar som kan trycka mot metallbleckets vassa kanter är inte särskilt lämpligt.

Då kan det vara bra att jorda metallblecket, men hur ser resten av armaturen ut?

Ett annat alternativ är att montera ett doslock med kabelgenomföring och dragavlastning, tex,
[länk]

Edit:
Ett änny bättre alternativ är (doslocket samt) att fästet monteras bredvid dosan, alltså flytta fästet ca 4 cm åt sidan.
Jag tänkte på det när jag monterade metallblecket och såg till att inga kablar skaver mot det. Inuti lampan finns bara en ip44 klassad kopplingsdosa där fas och neutral kopplas in.
 
Något som är dubbelisolerat får inte jordas.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.