Hej.
Har precis kommit fram till att de små dosorna på väggen i hallen uppe och nere är el draget för installation av radiatorer. Behovet av vägguttag på dessa platser är dock större.

Min fråga således. Kan man installera eluttag här istället eller är det bara radiatorer som funkar? Det verkar vara fler radiatorer som ligger på samma lina så att säga. Bifogar en bild på hur det ser ut.

OBS. Jag ska INTE installera något själv!
 
Eluttag utan täckplatta med synliga anslutna kablar av olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden också
 
Nja, det lär vara trefas utan nolla men med jord i den dosan. Det som behövs är att dra fram nolltråd ända från centralen genom alla ev element som ligger före i slingan, därefter går det att montera ett uttag bredvid befintliga dosan.
 
I princip ja men i praktiken krävs lite jobb. Det förutsätter också att det inte finns någon elradiator ansluten på gruppen. Det finns t.ex ingen blå ledare för nollan. Man får även titta i elcentralen hur dessa dosor är matade, ifall de ligger via någon slags styrning för elradiatorer, eller så kan de ligga i en separat central eller under en separat brytare. Det ska i så fall inte vara några problem, enkelt att koppla om ifall det behövs.
 
Ok. Tack för snabba svar! Då är jag lite mer upplyst. Som jag kan se är det tre "tomma" uttag och en inkopplad radiator som hör ihop. Tre proppar i proppskåpet som styr dessa punkter.

En följdfråga... eller två faktiskt. Den första är vad färgerna på de olika trådarna är. Den grön/gula vet jag men vit, brun och svart?

Nästa fråga hänger ihop med ett eluttag som inte fungerar. När jag tar bort kåpan är det en svart och en vit tråd till uttaget. Får det inte att rimma med hur alla andra uttag är installerade här hemma? Går det att få det att fungera? Är det ihoplänkat med någon strömbrytare som måste vara påslagen?
 
Svart och vit var vanliga färger på fas respektive nolla före 1970.
I början av 1970 talet blev standarden mer tydlig. Då gäller följande: fas svart, nolla blå, skyddsjord gul/ grön. Obs lita inte blint på färgerna...

Risken är stor att slingan matar flera 400 v elradiatorer. I ett sådant läge är en installation av vägguttag olämplig (ej tillåten?). Det kräver i så fall att gruppen skyddas av trepolig automatsäkring och jordfelsbrytare. Orsaken är att man vill undvika risken för "bakmatning" via en radiator vid ett fel i 230 V apparaten. En kortslutning i. 230 v apparaten bränner upp säkringen på den fasen som har uttaget anslutet. Efter att sätingen har utlösts fortsätter spänningsmatningen med radiatorn som strömbegränsare under obgränsad tid. Detta medför risk för personfara och brandrisk.
 
Redigerat:
Ska nog ta hit en elektriker för översyn. Tack för all hjälp och information.
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.