Har ett hus med krypgrund från 98 utbyggt 2006, har inga direkta fuktpåslag som jag eller någon annan reagerat på i grunden.

Nu ska vi bygga en större altan som kommer täcka en relativt stor del av husets sida och jag funderade då på dräneringen och om jag ändå skulle ta och dränera om den sidan av huset innan jag bygger över.

Har ingen spolbrunn eller liknande utan det jag kan se av dräneringen är 3 perforerade rör som kommer till uppsamlingsbrunnen.
Vet inte hur dessa går, om alla är i drift eller något då jag saknar info om dräneringen mer än att den är gjord.
Det vita röret är det flöde i då det regnat ganska mycket på sistone, det blåa närmast bredvid verkar vara igenstoppat med jord eller iaf det jag kunde känna med vinklad tumstock, det rinner inte ur det iaf.

Det jag vill göra nu är att filma dessa 3 rör så gott går och spola ur dem för att se om det håller ett gäng år till och därmed fördröja en omdränering tills det börjar märkas i grunden.

Rostig mekanisk del i betong, vattenavloppshål, skräp och mörkt vatten synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det genomförbart med enbart denna åtkomsten?

Ja jag vet att takavvattningen leds ner i samma rör men inte märkt något problem med detta så det får vara tills man kanske gör om allt.
 
Dom översta rören om jag tänker rätt från stupen och i botten kommer dränen, då är det liksom lite fel drän ska ligga överst. Är det tvärtom så är det rätt., detta för att inte stupen ska fylla dränrören. Men rinner det ut bra utan att nivån ökar marknat så går det. Filma går bra om du kommer åt. Dränrören liger nog bra djupt så det är nog inget att tämka på. För att filma drän så blir det svårt om det inte finns spolbrunnar någonstans, inte brukligt på drän med sådana
 
J jonaserik skrev:
Dom översta rören om jag tänker rätt från stupen och i botten kommer dränen, då är det liksom lite fel drän ska ligga överst. Är det tvärtom så är det rätt., detta för att inte stupen ska fylla dränrören. Men rinner det ut bra utan att nivån ökar marknat så går det. Filma går bra om du kommer åt. Dränrören liger nog bra djupt så det är nog inget att tämka på. För att filma drän så blir det svårt om det inte finns spolbrunnar någonstans, inte brukligt på drän med sådana
Ja att det inte är optimalt det är jag fullt medveten om men det är inte jag som byggt detta från början och eftersom det rinner undan bra utan att fylla dräneringen så får.det vara tills det görs om.

Bilden ljuger något skulle jag vilja säga, ligger jag på mage så når jag stuprörsutloppen lätt och dräneringen är väl på ca 1.5m djup så inte jättedjupt och något man bör få in en kamera och spolmunstycke i kan man tycka?
 
Fungerar allt som det ska, så låt det vara, ingen ide att böka med något som fungerar, det verkar som det är bra fall på rören ut.
 
Problem och problem men det är det här som fick mig att fundera på om det är stopp i slutet av dräneringen och allt vatten letar sig ut just där, eller om det gått isär i takavvattningsrören precis utanför eller vad det kan bero på.

Regnat kopiöst mycket på sistone så kan vara att det bara är för blött i marken med tillsammans med en möjlig spricka eller liknande i grundmuren som behöver lagas.

Bilden är tagen innifrån grunden ca 4-5m bakom där de vita och blåa röret kommer ut i brunnen och om det är rätt gjort så borde dräneringen ligga strax under den sulan på andra sidan väggen.

Det bruna på syll och brädor är något som byggaren målat dem med så inte något annat. Inget som luktar eller något så det är nog en modernare form av fuktskydd då det är från sent 90 tidigt 2000 tal.

Vattenläcka i en källare med fuktskada på betongvägg och plastöverdragen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inläck i härnet , är det stup på utsidan så kolla där först, sällan som rör till stuå går isär. Det med stopp i drän brukar inte heller hända, kan var skit i hålen eller så ligger dom för högt.
 
J jonaserik skrev:
Inläck i härnet , är det stup på utsidan så kolla där först, sällan som rör till stuå går isär. Det med stopp i drän brukar inte heller hända, kan var skit i hålen eller så ligger dom för högt.
Nepp inget stuprör utanför där, det är på kortsidan av ena husdelen i västerläge, nocken på huset är i princip rakt ovanför den blöta fläcken, så det enda som är utanför är dräneringsrör och takavvattningsrören som går i marken.
 
Alternativet är ju om jag själv lirkar in en rensfjäder i dräneringens utlopp och försöker rensa den vägen och samtidigt känna om det är stopp en längre sträcka eller bara i slutet av dräneringsröret. Lär ju inte göra det sämre iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.