Undrar om någon vet om det går att ha trägolv på vattenburen golvvärme och isåfall vad?
 
tack för det svaret
 
sen blir inte golvet lika varmt som med sten / keramik förstås.
Eftersom trä inte leder värmen speciellt bra eller ö.h.t.
 
Snailman
jag har bara varit i ett visningshus (byggt inom det senaste halvåret före visningen) med trägolv, det hade stora breda långa sprickor i så gott som alla brädor. Det hade vattenburen golvvärme
 
Jag har 25 mm golv och skickar ut som mest 45 grader utan problem. Men det kräver att golvet är riktigt tort innan läggning annars kan det torka ur spånt.

Sprickor brukar det bli om man lackar golvet så att det inte kan torka isär i spånten. Då limmas flera brädor ihop och krympningen samlas i en bred spricka.
 
När vi byggde ut villan för mer än 10 år sedan installerade jag vattenburen golvvärme direkt under trägolv på reglar. Värmen fördelades med aluminiumplåtar. Tyvärr dimensionerade rörfirman sannolikt det hela alldeles fel med på tok för glest mellan plåtarna. Det gör att vi när det är kallt ute mycket väl kan ha 50 grader eller mer på vattnet. Trots det finns inte en enda spricka eller buktighet i golvplankorna. Men de var riktigt torra när jag lade dom.

/Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.