Hej,
Vi behöver en extra frysbox till vårt fritidshus. Tanken är att ha den i ett oisolerat kallförråd där det är igång under sommarhalvåret när vi behöver den. Planen är sedan att stänga av den och låta den stå avstängt i kallförrådet. Går det att göra så eller riskerar man att frysboxen fryser sönder på vintern om den står avstängt?
 
Går utmärkt. Hela vår fritidsfastighet med en handfull byggnader innehållande normala elektriska prylar som kylar, frysar, TV-apparater, elverktyg, trädgårdsmaskiner med mera, är djupfryst vintertid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går utmärkt. Hela vår fritidsfastighet med en handfull byggnader innehållande normala elektriska prylar som kylar, frysar, TV-apparater, elverktyg, trädgårdsmaskiner med mera, är djupfryst vintertid.
Jag fryser också in mitt hus. Kyl och frys är inga problem.

Har du tvätt- och diskmaskin där också? Det är de enda maskinerna jag inte lyckats frysa in.

Att rör med klämring går isär varje vinter kan jag leva med men jag vill inte köpa ny tvätt och disk varje år.

TS, Ber om ursäkt om jag tränger mig in i tråden. Men vi jönköpingsbor får ju hålla ihop och tipsa varandra. 😁
 
G gaidin skrev:
Har du tvätt- och diskmaskin där också? Det är de enda maskinerna jag inte lyckats frysa in.
Tvättmaskiner brukar gå att tömma. Har haft ett flertal maskiner genom åren utan problem. Diskmaskiner är nog värre. Aldrig försökt.
G gaidin skrev:
Att rör med klämring går isär varje vinter kan jag leva med men jag vill inte köpa ny tvätt och disk varje år.
Tömmer du inte rören?
 
Vi har diskmaskin modell äldre i kallställd sommarstuga. Går fint. Jag häller i lite glykol i brunnen i botten på hösten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tvättmaskiner brukar gå att tömma. Har haft ett flertal maskiner genom åren utan problem. Diskmaskiner är nog värre. Aldrig försökt.
Tömmer du inte rören?
Jag lät det rinna ut de första åren med ett par bristande kopplingar som följd.
Förra året blåste jag med tryckluft men har inte varit där än och sett hur det gick.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi har diskmaskin modell äldre i kallställd sommarstuga. Går fint. Jag häller i lite glykol i brunnen i botten på hösten.
Man kanske kan tvinga i glykolblandat vatten i en sköljning det sista man gör? Har inte ens tänkt på det, i vattenlås gör jag ju det. 🫣
 
G gaidin skrev:
Man kanske kan tvinga i glykolblandat vatten i en sköljning det sista man gör?
Sprit är nog bättre än glykol isåfall.
 
Använd inte vanlig glykol typ som man har i bilar, etylenglykol. Alla läckor av detta är extremt giftigt för tex husdjur som kan lockas av den söta smaken, dödligt via svåra njurskador. Använd propylenglykol istället som frostskydd, eller varför inte vanlig etanolbaserad spolarvätska.
 
Etanol dunstar och är det fri yta utan att vara instängt så kommer det mesta vara bort inom några dagar till enstaka veckor.

Propylenglygol är också mitt förslag alternativt att man saltar upp vattnet ganska ordentligt med vanlig koksalt då även om det skulle frysa så blir saltat vatten inte stenhårt som kärnis på samma sätt och det tryckutjämnar bättre med porer inom ispluggen innan det blir helt genomfruset vid typ -21 grader C för koksalt.
 
K Krönlein skrev:
Hej,
Vi behöver en extra frysbox till vårt fritidshus. Tanken är att ha den i ett oisolerat kallförråd där det är igång under sommarhalvåret när vi behöver den. Planen är sedan att stänga av den och låta den stå avstängt i kallförrådet. Går det att göra så eller riskerar man att frysboxen fryser sönder på vintern om den står avstängt?
ett kärt ämne som det finns massor av inlägg i

har du den avstängd så är det inga som helst problem
distributionskjedjan och åf har de i oisolerade utrymmen året runt

at ha den igång kan däremot ställa till bekymmer då den kan få svårt att hålla kylan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.