Jag har en tomt som det står ett gammalt fritidshus på av äldre slag, långt från där jag bor. Det finns inget vatten eller avlopp (dvs inget fungerande kök eller badrum) i det huset.

Idealt skulle jag vilja riva det gamla huset och bygget ett något större nytt hus. Av praktiska och kostnadsmässiga skäl funderar jag dock på om man kan göra detta i etapper istället;
1) Låta befintligt hus vara kvar
2) Bygga ett nytt mindre hus bredvid där badrum och kök samt ett mindre sovrum byggs
3) Riva det gamla huset
4) Bygga ut det nya huset så att det blir "rätt" storlek

Detta skulle ge mig möjlighet att bygga en del själv eftersom jag då har en plats att bo på, samt sprida ut kostnaderna över en längre period (även om jag misstänker att de totalt sett kommer att bli högre pga ineffektiviteten att inte göra allt på en gång).

Men, går det att bygga vidare på en befintlig bottenplatta eller kommer det att bli två huskroppar? Är det egentligen isf ett problem?

Låter detta som en möjlig väg framåt, eller är det bara att glömma? Vad tycker forumet?
 
BirgitS
Det är ju ingen ovanlighet att folk bygger till sina hus så det är klart att det går att göra det.
 
Glöm inte att du missar en sak med tillbyggnad i stället för nybyggnad.
15års frihet från fastighetsskatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.