Håller på att titta på att sätta in ett FTX system i en gammla villa med dåligt självdrag,. Har fått förslag på ett system där man kan ha 3 allternativ av eftervärme.
1. El
2. Vatten Huset är i dag uppvärmt med fjärrvärme (från öresundskraft, 62öre +skatt på vintern 12öre + skatt på sommaren).

3. Värmepump med extern enhet. Kan då ge ca 4kw värme (3kw kyla)

Fråga 1. vilket man ska välja,
El känns fel eftersom det borde bli dyrare (kan ha fel).

Vatten ger en högre installations kostnad men sen är ju (för det mesta) fjärrvärmen billigare.

Värmepumpen är ca 25000-30000kr dyrar att sätta in men då får man ju värme tillskott som bidrar till att sänka värme kostnaden? eller kan värmepumpen betala sig någonsin?
Jag resonerar så här eftersom vi installerar ett ventilationssystem så kommer vår värme förbrukning att öka för att ventilationsluften ökar. Kan värme pumpen bidra med värme för detta + lite till så den täcker ventilationssystemet driftkostnad så får man en "gratis" komforthöjning i huset. Utan värme pump får man en komforthöjning + en årskostnad för drift och extra värme.

Fråga 2
Om man väljer värmepumpslösningen hur får man bästa verkningsgrad från den.
Ska man köra fjärrvärmesystemet lite lägre typ 20grader på element och 21 på pumpen (regleringen för värme använde frånluften för att räkna ut behov)? Värmen från pumpen kommer ju att spridas till alla rummen eftersom det går via tilluft rören.
 
installerade ett FTX aggregat för några år sen. Ett Heru 130 som jag kör på kallvind.
Har inte satt in det i nå syfte att tjäna pengar utan för komforten, men det kostar då inget speciellt med att använda det eftersom eftervärmare behövs nästan aldrig användas. Har en el eftervärmare men den utgående luften klarar av att värma inkommande luften utan problem, kanske om det är -25 - -30 som man slår igång den men knappt då ens.
 
Tanken med det här systemet är ju att få en bättre luftmiljö i huset, Men kan man sammtidigt spara en slant så gör det inte ont, uppvärmningen blir ju inte billigare med åren. Jobbet för installationen är ju i princip det samma.
 
Du kommer aldrig att tjäna in på att installera ett vattenburet eftervärmningsbatteri. FTX växlaren är så effektivt så det behövs inte och absolut inte i södra Sverige.
 
Det intressanta är att Energirådgivaren i kommunen sa tvärtom, "Kan du sätta in värme batteri med vatten så gör det"
Han angav 2 orsaker.
1. Eftervärmen går mer än man tror, oavsett vad leverantören säger om sin verkningsgrad.
2. Du vet inte vad elen kommer att kosta om 3år. Har man vatten kan man välja vilket system man vill för att värma det.
 
Vad som behövs och inte beror nog på vilket hus man har och hur man upplever värme/kyla/drag.

Jag bor i en gammal kåk där jag satt in en FTX i form av en LLVP, dvs en VP tar hand om värmen i frånluften och flyttar den till tilluften. Verkningsgrad 105-120% har jag för mig. Vi installerade den för att vi hatar drag och kall luft och vill ha uppvärmd, dvs rejält varm tilluft. Dock var den aldrig tänkt för att spara energi primärt, utan för att få ett bra inomhusklimat.
Någon energibesparing har jag inte upplevt att vi får, finns den så är den marginell. Då håller ändå tilluften ut från agget mellan +29 - +39C. Det känns direkt när kompressorn avfrostar eftersom då är tilluften väsentligt kallare. De där extra %en verkningsgrad, (som indikerar en besparing), gäller ju bara under förutsättning att man ventilerar lika mycket före som efter installation av ventsystem, vilket man i allmänhet inte gör.

I äldre hus med stor energiförbrukning så är den extra värme som kan tillföras av ventilationen en piss i Mississippi. Om man däremot är känslig för kyla och drag så vill man ha varm tilluft, och med varm menar jag minst + 25 C. Vilket betyder att jag, och min lika värmeälskande fru, sannolikt hade behövt mycket eftervärme för att trivas. Sedan kan det också tänkas att inomhustemperaturen har betydelse. Har man det riktigt varmt och skönt inne så är kanske tillufttemperaturen inte lika kritisk.

Så budget-/investering-/lönsamhetsekvationen beror på era personliga komfortvariabler såsom inomhustemperatur och drag-/kyla-/värmekänslighet.
 
Eftervärmingsbatteri kan du installera i efterhand och känner du dig osäker så börja med att skaffa aggregat och koppla in en separat elmätare och läs av den varje månad i ett år så vet du om det är värt att lägga dessa extra pengar på ett extra vattenburet varmvattenbatteri. Annars så slänger du bort runt 15.000kr för att spara några hundralappar per år. Tänk på att du även måste installera frysskydd om du har ett varmvattenbatteri.
 
Det primära med FTX:en är att få ett bättre inomhus klimat. kan man sen gör det billigare med en bra lösning är det aldrig fel.
I det systemet jag har förslag på har jag förstått det som man väljer ett sätt för eftervärme. Så att byta senare känns som en ganska stor extra kostnad eftersom man då får slänga ut det som sitter där. Man väljer även styrning efter vilket system man väljer.

Fördelen med vatten och värmepump som jag ser det är att man "relativt" billigt kan få en högre tillufts temperatur om man vill. Och har man luft värmepump kan man få en liten kyla (men ack så liten).

Om man nu tar fråga 2. Om valet faller på en värmepump som tillsatts. Hur får man bästa effekt ur den?
 
El eftervärmare är standard på Heru aggregaten och installera ett varmvattenbatter efteråt är inga svårheter om du redan från början gör plats för det. Styrning för kylbatteri och vamvattenbatter mm finns redan med på ett Heru aggregat. Ladda ner manualen och installations instruktioner finns att ladda ner på Östbergs hemsida.

Men har du tänkt att värma med luft? Har du inte elementen för detta? FTX är för att du ska återvinna värme från frånluften och få bättre innomhus klimat. FTX har bäst verkningsgrad när det är riktigt kallt ute och i Norrland så är dom effektivare än enklare frånluftpumpar.

Sen är jag inte helt säker att du enligt avtal med fjärrvärme leverantören får ha en värmepump..
 
Det system jag fått pris på är ett Enervent LTR3 (alla andra ventilations firmor verkar ha svårt att få tummarna ur och ge pris eller ens svara på mail). Där sitter allt i enheten och man väljer den styrning man vill ha i olika steg (som jag fattar det hela).

Jag försker bilda mig en uppfattning om det kan vara lönt att föra över en del av uppvärmningen till en värmepump kopplad till FTX systemet. Tillskillnad från en vanlig luft/luft så sprids ju värmen i hela huset oavset planlösning. Har hittat lite spridda diskutioner om detta men inget "resultat".

Vad gäller avtalet med fjärrvärmeleverantören har jag inte hittat något och när jag frågat har de sagt att det inte spelar någon roll. Det är ju inte så att värmepumpen kommer att ta över det orkar den aldrig.
 
Luft är en urusel värmebärare. När jag själv fick offerter så var dom sjukt höga (runt 50.000kr) och jag fick aldrig svar från installatören vad som ingick i offerten. Att i mitt fall koppla in FTX växlaren i befintlig system tar inte många timmar att göra om man ville göra det snabbt. Jag var missnöjd över ljudnivån på till-ventilerna så jag byggde om mitt system en hel del och satte böjbara ljuddämpare till dom flesta till-luftventiler. Projektet finns beskrivet i värmepumpsforum. Tror jag landade på runt 35.000kr med allt (frikyla var inte inräknat i offerterna). Mitt alternativ var att konvertera till frånluft och då kanske jag var tvungen att dimensionera om element och det skulle kosta det med. Nu är ventilationssystemet helt fristående mot värmesystemet och det känns bra om något skulle krångla..

Mitt råd är att beställ en bra ventilationsrining som grund och sen är det inte så svårt att bygga upp systemet.Gamla hus är inte lika täta så FTX är inte lika effektivt som i nya. Titta på Energimyndighetens hemsida där dom testar FTX aggregat.
 
Redigerat:
Med fjärrvärme så är det ur energibesparingssynpunkt meningslöst att investera i speciallösningar för extra värmeåtervinning i en FTX.

FTX:n i sig återvinner värmen i frånluften och växlar över den till tilluften så att den INTE behöver eftervärmas. Det funkar ner till -20C med dagens aggregat.

Om du skall spara energi så skall du istället investera i ett frånluftssystem som växlar värmen från frånluften till ett batteri i din fjärrvärmeanläggning, som gör att du värmer tappvarmvatten och radiatorvatten från frånluften, och att fjärrvärmen går in och stöttar först när detta inte räcker till. Det är en frånluftsvärmepump med ackumulator. Tilluften tas via spaltventiler i fönstren som i ett vanligt frånluftsventilationssystem. Komforten blir alltså något sämre pga kallras vid fönstren. Men du spar lite energi. Sen kan man räkna på livslängd och underhållskostnad på frånluftsvärmepumpen - och gissa sig till om man man spar något överhuvudtaget eller om detta faktiskt blir dyrare.

En ren FTX-lösning bidrar främst med komfort, och skall ses som ett separat system till fjärrvärmen. Fjärrvärmen tuffar ju på med samma temp på radiatorvattnet oavsett hur mycket din FTX återvinner. Om du lägger till styrning på inomhustemperatur så spar du någon krona på fjärrvärmen, men det är väldigt marginellt.
 
Om man ska dra en slutsats av det här så:
Att köra eftervärme med el eller vatten är bara en smak fråga, Installations kostnaden för vatten blir lite högre.
Att skaffa en värmepump som står för eftervärme är mer en komfortfråga och ger möjlighet till lite kyla på sommaren. någon besparing kan man inte räkna med även om man låter det ta över en del av uppvärmningen.
 
Eftervärme till FTX:n behövs så oerhört sällan, så investera inte en enda krona i detta.

Värmepump för "eftervärme", vad är det? Du har ju redan fjärrvärme i huset. Det börjas kännas overkill och onödigt komplicerat. Lägg pengarna på nåt skoj istället.
 
Tja, det var det jag hade hoppats kunna göra om det hade visat sig att man kunde spara penger genom att köra värmepumpen till eftervärme :).
Men om det nu inte betalar sig så lägger jag dem på något annat. Hålen är många
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.