Hej!

Vi har precis bytt tv-leverantör från Canal digital till Viasat och tänkte i samband med det passa på att få in flera satelliter. De jag vill få in är Astra 1, 3 och 4a. Går det att få in dessa på en disk som är 60 cm bred eller krävs en som är större? Och vilka lnb-huvuden behöver jag? Jag får olika bud när jag har ringt runt, vissa säger tre enkla och andra säger en tripel. Jag har svårt att få klarhet i vad som behövs.

Någon som vet?

Tack!
 
Generellt sett är en större disk med riktningskänslig. Men det finns ju ”paraboler” som är anpassade för sidomatning.
 
Menar du att större är sämre då?

Enligt leverantören går det bra att få in både Astra 1 och 3 på en disk som är 60 cm, men frågan är om jag kan få in Astra 4a på samma disk med ett till lnb-huvud? Eller är jag tvungen att ha en till disk?
Hur ska man tänka när man läser graderna satelliterna befinner sig på? Hur stor vinkel kan en disk på 60cm täcka?
 
Eller löser man det med ’sidomatning’ om man inte vill ha en för stor disk?
 
3 olika lnb behöver du, Astra4 ligger på 5°E, Astra1 på 19°E och Astra3 på 23°E.
Är inte riktigt hundra på vad Astra3 har för footprint, men en sådan här78cm kanske skulle funka. Du använder då bara 3 huvuden Parabolantenn och tre LNB-huvuden för Astra-satelliter med en DiSEqC-switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.