Hej!

För ett tag sedan var kommunens asfaltsentreprenör hos oss och ordnade en så kallad "måsvinge" mot vår garagenedfarts plattläggning. Detta gjordes på min uppmaning eftersom jag var lite nojig att dagvattnet från vägen riskerade att rinna över den minimala högsta punkten i tomtgränsen.

Nu när det varit torrt ett tag och jag sopade plattläggningen såg jag att asfaltsläggarna varit ganska vårdslösa med ganska mycket stänk på våra markstenar.

Finns det någon chans att få bort dessa eller är det byte av stenarna som gäller? På bilden nedan syns en del av stänken.

Asfalt möter plattläggning med stänk av tjära på betongstenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Fred
 
Prova försiktigt med lacknafta på en trasa
 
F
Diselolja, fotogen? Finns väl viss risk att man bara smetar ut det men man kan ju prova.
 
Jo, jag hade tänkt testa lite olika lösningsmedel...men det känns som att det är stor risk att jag bara gör saken värre, så jag startade tråden med förhoppning om att någon kanske råkat ut för samma sak och därför hade något tips på något som verkligen fungerar.
 
Fläckarna kanske slits bort / bleks med tiden?

Om man tar lite medel och en trasa så tror jag att det smetas ut. Jag hade låtit en bra kallavfettning verka någon minut och sedan spolat av med rikligt med varmt vatten från vattenkokaren.
 
D
Ring kommunen och be att de kommer och sanerarar.
 
DMOL skrev:
Ring kommunen och be att de kommer och sanerarar.
Ja, det var en tanke...men jag har bråkat med dem så mycket angående gatans skick, bristande snöröjning och hur de hanterat denna måsvinge, så jag tror de skulle börja hata mig på riktigt om jag gjorde det...:confused:
 
Det ska absolut kollas upp! Jag har Stenbolaget i närheten, så jag kan kolla med dem.

Dock lär jag inte skicka någon faktura till kommunen...har bråkat nog med dem i denna fråga, och jag vill inte hamna på deras "svarta lista". Jag skulle iofs kunna kolla upp vilken asfaltsentreprenör som utförde jobbet och bråka med dem istället. :p
 
harry73
Asfaltfläckar brukar man ta bort med diesel, men eftersom du verkar vara perfektionist, är det bra om du tester i ett hörn om du blir nöjd.
 
Verkar jag vara perfektionist?
 
harry73
Utan att lägga en värdering i det, ja :D
Och av den anledning tycker jag att det är bra att testa borttagningen i ett hörn där det inte stör så mycket.
i alla andra fall hade jag inte ens sagt det eller tänkt tanken
 
Vänd stenarna upp och ned!
 
harry73 harry73 skrev:
Utan att lägga en värdering i det, ja :D
Och av den anledning tycker jag att det är bra att testa borttagningen i ett hörn där det inte stör så mycket.
i alla andra fall hade jag inte ens sagt det eller tänkt tanken
OK...det stämmer inte riktigt, men jag gillar ju när det är snyggt...speciellt direkt efter att jobb har utförts.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vänd stenarna upp och ned!
Det tycker jag inte att man ska. De flesta plattor har en uppsida och en baksida och det syns om man lägger fel sida upp. Framförallt när plattorna är nya, vilket dessa verkar vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.