Hej

Tänkte byta all husets radiatorventiler, men inte hittar någon ROT modell eller insats som skulle ersätta detta?
Har kollat MMA:S ROT bok.
Huset är byggt 1970 talet och är modell Mockfjärds elementhus, systemet är 1-rör system.

Måste man bygga eget by-bas ocs sätta en vanligt radiatorventil där?
 
  • En äldre radiatorventil vid golvlisten i ett system från 1970-talet, bredvid eluttag och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet :worried:
 
Har exakt samma ventiler i mitt elementhus med samma funderingar som dig. Har du löst detta ännu? En av mina ventiler läcker åt båda hållen så att röret under elementet blir varmt och sedan endast en tredjedel av elementet.. dom andra ventilerna till dom andra elementen fungerar fortfarande iaf. Elementet blir varmt och inte röret under som passerar elementet.
 
J Jowke skrev:
Har exakt samma ventiler i mitt elementhus med samma funderingar som dig. Har du löst detta ännu? En av mina ventiler läcker åt båda hållen så att röret under elementet blir varmt och sedan endast en tredjedel av elementet.. dom andra ventilerna till dom andra elementen fungerar fortfarande iaf. Elementet blir varmt och inte röret under som passerar elementet.
Hur menar du nu?

Enrörs system är bara en slinga inklusive element så självklart ska röret vara varmt.
 
T Tiger79 skrev:
Hur menar du nu?

Enrörs system är bara en slinga inklusive element så självklart ska röret vara varmt.
Kanske förstått det hela fel men, enligt elementhus boken som jag fick vid köpet så är detta en 3vägs ventil, man kan välja att låta det uppvärmda vattnet att flöda igenom elementet eller helt enkelt strypa tillförseln helt till elementet och låta det varma vattnet passera till nästa element. Men när denna ventil är inställd som så att vattnet ska flöda igenom elementet så ”läcker” den igenom till röret som går under. Dom andra elementen är varma men inte röret undertill, utan det är endast detta element vars rör både in i elementet och röret undertill som blir varma, men utloppet från elementet är kallt.
 
  • Grön 3-vägs ventil kopplad till rör med läckage och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturen på elementet ska sjunka mellan överkant och underkant där det ska vara klart svalare 5°-10°. I vanliga ettrörs-system går ca 1/3 av flödet genom elementet och ca 2/3 passerar i kopplet direkt vidare till nästa element.
 
J Josth skrev:
Temperaturen på elementet ska sjunka mellan överkant och underkant där det ska vara klart svalare 5°-10°. I vanliga ettrörs-system går ca 1/3 av flödet genom elementet och ca 2/3 passerar i kopplet direkt vidare till nästa element.
Okej, ursäkta okunskapen. Försöker lära mig så mycket det går. Varför blir då röret under elementet varmt och inte elementet, det är endast detta element som jag upplever fungerar dåligt. Dom andra elementen i slingan blir varma men inte deras rör som går undertill. Dom är fortfarande kalla.
 
Låter som reglerventilerna inte fungerar så bra? Konstigt med en så enkel konstruktion. Elementen ska vara varma upptill om de fungerar och ingen ventil stoppar flödet. Rören under ska också vara varma. Det kan vara upp till 20° skillnad mellan överkant och underkant på ett element om man har ett gammalt högtemperatursystem 80°/60° (när det är som kallast på vintern).
 
J Josth skrev:
Låter som reglerventilerna inte fungerar så bra? Konstigt med en så enkel konstruktion. Elementen ska vara varma upptill om de fungerar och ingen ventil stoppar flödet. Rören under ska också vara varma. Det kan vara upp till 20° skillnad mellan överkant och underkant på ett element om man har ett gammalt högtemperatursystem 80°/60° (när det är som kallast på vintern).
Okej, ja här värms vattnet upp av bergvärme. Bara antog att det undre röret skulle vara kallt eftersom dom övriga är det som funkar bra. Skickar bilder på förklaringen av ventilen från boken jag fick, ifall någon är intresserad. Tack för förklaringen!
 
  • Illustration av en radiatorkoppling och instruktioner för radiatorventilen från en handbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sida från en handbok som förklarar speciella ventiler för radiatorer i ett elementhus och hur varm- och kallvattenledningar är konstruerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.