I vår brf har vi en luftvärmepump vi funderar dock på om den verkligen sitter på ett så himla käckt ställe, och funderar på att flytta de tll hallen ovanför dörren då det känns som att värmen skulle spridas bättre i alla rum. Har dessutom för skojs skull varit på visning på ett exakt likadant radhus(verkar som om Uppland hade nåt byggprojekt på 90 talet och byggde massa sådana hus) och de hade sin pump i hallen.
Frågan är väl går det flytta den eller är det en fast installation?
Det röda strecket i skissen är där pumpen sitter idag och det gröna strecket är där vi eventuellt skulla vilja ha den istället. runhällen planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var sitter utedelen? Är slangarna mellan ute och innerdelen tillgängliga?

Flyttade våran luft/luft vp till kompisens garage 500m bort, inga problem men han fick ta dit nån som fyllde på nytt kylmedium. (Hos mig sågade vi upp väggen och lyfte ut innerdelen utan att koppla isär slangarna men sen fegade han ur när han skylle ha in den i sitt nybyggda garage )
 
Utmärkt idé tycker jag, ljudet från innedelen stör ju mindre i hallen, och den torkar upp blöta från golvet på vintern. Kontakta en värmepumpsinstallatör.
 
Utedelen sitter nästan precis alldeles bakom innerdelen. Den sitter mitt på yterväggen på den vägg som är kökets och vardagsrummets vägg, den sitter ca 1 meterupp frå marken kanske.
Hur ska det se ut om slangarna är tillgängliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.