6 123 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Går det att bygga fritidshus i leca?
Sida 1 av 2
Tänker lite högt.
Om det går att bo (ej permanent) i ett fritidshus byggt i massiv timmer på 200mm,
skulle det vara möjligt att nyttja ett fritidshus i massiva leca block? Ej ISO!
200mm timmer vägg har U-värde på ca 0,7.
300mm leca vägg = 0,65.
Och mineralull i golv och tak på 220mm.
Jag behöver inte säga att stugan skulle ej nyttjas vintertid. Möjligen enstaka helger.
Och vi pratar inte om Norrland. Skåne.
Vad tycker ni?
Om det går att bo (ej permanent) i ett fritidshus byggt i massiv timmer på 200mm,
skulle det vara möjligt att nyttja ett fritidshus i massiva leca block? Ej ISO!
200mm timmer vägg har U-värde på ca 0,7.
300mm leca vägg = 0,65.
Och mineralull i golv och tak på 220mm.
Jag behöver inte säga att stugan skulle ej nyttjas vintertid. Möjligen enstaka helger.
Och vi pratar inte om Norrland. Skåne.
Vad tycker ni?
Jag tycker inte att du ska dumsnåla. Fullvärdig isolering kostar så lite extra, men ger så mycket mer valuta för huset i det långa loppet.
Allmänt kan jag tillägga att Leca, gasbetong och annan sten i byggnaden magasinerar värme och ger god värmekomfort. Men mest nytta gör dessa material på ANDRA platser än i ytterväggar. Detsamma gäller faktiskt också fulltimmer.
Idealet anser jag vara en tung kärna inkapslad av högeffektiv isolering. Alltså: Innerväggar kan du gärna bygga av sten, liksom bottenplatta och mellanbjälklag. Men ytterväggar och yttertak blir billigast och bäst av lätta konstruktioner med god isolering.
Allmänt kan jag tillägga att Leca, gasbetong och annan sten i byggnaden magasinerar värme och ger god värmekomfort. Men mest nytta gör dessa material på ANDRA platser än i ytterväggar. Detsamma gäller faktiskt också fulltimmer.
Idealet anser jag vara en tung kärna inkapslad av högeffektiv isolering. Alltså: Innerväggar kan du gärna bygga av sten, liksom bottenplatta och mellanbjälklag. Men ytterväggar och yttertak blir billigast och bäst av lätta konstruktioner med god isolering.
Har i alla fall baslutat att köra med torpargrund. Och trä / isolering i tak. Ytterväggar är jag osäker på. Vill helst inte att det ska kunna dra åt sig fukt. Och tydligen Leca gör inte det. Samtidigt vill jag inte ha 50cm tjocka väggar. Och att bygga i lösvirke vill jag inte heller.billy_baver skrev:Jag tycker inte att du ska dumsnåla. Fullvärdig isolering kostar så lite extra, men ger så mycket mer valuta för huset i det långa loppet.
Allmänt kan jag tillägga att Leca, gasbetong och annan sten i byggnaden magasinerar värme och ger god värmekomfort. Men mest nytta gör dessa material på ANDRA platser än i ytterväggar. Detsamma gäller faktiskt också fulltimmer.
Idealet anser jag vara en tung kärna inkapslad av högeffektiv isolering. Alltså: Innerväggar kan du gärna bygga av sten, liksom bottenplatta och mellanbjälklag. Men ytterväggar och yttertak blir billigast och bäst av lätta konstruktioner med god isolering.
Även ett beslut ang fönster har vi fattat. 2 glasfönster med argon (från Polen).
Vi har även på oss ett krav från kommunen att det får bli ett FRITIDSHUS. Ej villa.
p.s. vad är definitionen av ett FRITIDSHUS?
Men trä "drar" väl inte åt sig fukt heller - varken mer eller mindre?!kamilenski skrev:Har i alla fall baslutat att köra med torpargrund. Och trä / isolering i tak. Ytterväggar är jag osäker på. Vill helst inte att det ska kunna dra åt sig fukt. Och tydligen Leca gör inte det. Samtidigt vill jag inte ha 50cm tjocka väggar. Och att bygga i lösvirke vill jag inte heller.
Även ett beslut ang fönster har vi fattat. 2 glasfönster med argon (från Polen).
Vi har även på oss ett krav från kommunen att det får bli ett FRITIDSHUS. Ej villa.
p.s. vad är definitionen av ett FRITIDSHUS?
Eller menar du att du vill ha ett dött material för att undvika fuktskador ?
Hur ofta är det då ett trähus råkar ut för fuktskador i fasaden om det är rätt byggt ?
Timmerhus har jag aldrig hört talas om det iaf...
Men sen finns det iof andra fördelar med stenhus iof...
Du kan ju bygga leca och sedan regla upp 45-95 mm innanför, sätta mineralull + gips - så har du ju också döda material...
/K
Beträffande "fritidshus" finns det ingen juridiskt giltig definition. I Plan- och bygglagen jämställs "bostadsändamål" som markanvändning av alla slag.
Hela poängen, enligt mig, är väl att man sedan putsar fasaden.kamilenski skrev:
Och då skulle jag definitivt isolera på insidan - annars förlorar man ju hela smidigheten och kan lika gärna bygga en trävägg med puts på eftersom man ändå skall ha luftsspalt etc...
/K
Problemet med invändig isolering är att ytterväggen framför bjälklag bildar köldbrygga.
Det kanske är JAG som missar något. Jag utgick - kanske lite förhastat - från att man bygger (mellan-)bjälklag (och bottenplatta) av sten. Isåfall lägger man vanligtvis reglarna på insidan av ytterväggen från innergolv till innertak.
Bygger man bjälklag av trä blir det lättare att anlägga heltäckande isolering. Men då förlorar man ännu fler möjligheter att magasinera "komfortvärme" i sten.
Bygger man bjälklag av trä blir det lättare att anlägga heltäckande isolering. Men då förlorar man ännu fler möjligheter att magasinera "komfortvärme" i sten.
Ok då förstår jag - ja är mellanbjälklaget av sten och har direktkontakt med ytterväggen så får man ju en köldbrygga om man isolerar invändigt förståsbilly_baver skrev:Det kanske är JAG som missar något. Jag utgick - kanske lite förhastat - från att man bygger (mellan-)bjälklag (och bottenplatta) av sten. Isåfall lägger man vanligtvis reglarna på insidan av ytterväggen från innergolv till innertak.
Bygger man bjälklag av trä blir det lättare att anlägga heltäckande isolering. Men då förlorar man ännu fler möjligheter att magasinera "komfortvärme" i sten.
Även plattan kan bli klurigt att få till - man vill ju inte göra om det "klassiska" misstaget att regla på en oisolerad betongplatta
Jag har skissat på en gäststuga med halva stugan i två våningar, där skissade jag på både bjälklag och mellanbjälklag i trä. Lecablock i "källarvåningen" och isolerad på insidan.
Alternativet är ju isolerad platta, och sedan tex frigolitisolering och puts på denna - men direktputsad frigolit utan luftspalt har ju visat sig lite riskabelt
Annars blir ju ett alternativ två rader LECA med isolerng mellan - men då får man den där 50cm väggen...
/K
Att man MÅSTE ha luftspalt då man isolerar på utsidan då väggen är i trä, det förstår jag.klaskarlsson skrev:
Men är det samma "krav" om ytterväggen är i dör material? Leca?
Well - om du bara har döda material så blir det ju inte mögligt - men det räcker ju med organiskt damm ,eller lim eller liknande för att det skall bli tillväxt om man inte ventilerar ut fukten...kamilenski skrev:
Om inte annat så kommer en cellplastisolering bete sig som en fuktspärr - så frågan är vad det gör för innemiljön när man inte är i stugan ?
Troligen kan man klara det om man har gott om ventilation - och ser till att inte använda fuktspärr i badrummet (så man inte stänger inne fukten...)
Jag funderde lite på att ha undervåningen i gäststugan i leca- med isolerad utsida (isodrän eller dylikt) på isolerad platta- men resten av fasaden i trä på sedvanligt sätt...
Det blir ju lite klurigare om man vill bygga hela stugan i leca kanske.
Men om man är noga och i möjligaste mån undviker att fuktbelasta väggen innan putsning så kan man nog klara en vägg som består av Leca+cellplast+puts - man får väl antingen jobba snabbt i bra väder, eller under tält då antar jag ?!
Det skall ju i teorin funka även på en träfasad med puts, men det är ju det som i praktiken visat sig inte hålla- det kommer alltid in fukt ngn stans. skillnaden är ju dock att det inte är lika stor risk för fuktskador.
Det borde finnas bra typkonstruktioner att titta på dock - böcker eller för den delen info på internet ?
/K
Redigerat:
Om. Letar och letar. Om trä+frig+puts = JA.klaskarlsson skrev:
Har dock hittat lite om Finjas Ergothermblock. Där kör de utan luftspalt. Pratade lite med de med. Tydligen kan man skippa luftspalten om man kör med döda material...
Men hur man ska göra i badrummet är en annan sak. Måste kolla det.