6 337 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Går det att använda samma nolla till 3 olika kretsar
Jo, det är så här att jag hade tänkt koppla 12 Led lysrörsarmaturer (50w/st.) i en relativ stor maskinhall där vi har använt 5g2,5 till matning och dessa delas upp i 3 rader i hallen. 4 armaturer på fas1. 4 på fas2, samt 4 på fas3.
Fråga. kan jag använda samma nolla till samtliga? Obs. armaturerna ska tändas från 3 separata vrid strömbrytare.
Jag tänker mer om nollan ”känner av” att det blir 3 belastningar som sätts på en efter en?
Fråga. kan jag använda samma nolla till samtliga? Obs. armaturerna ska tändas från 3 separata vrid strömbrytare.
Jag tänker mer om nollan ”känner av” att det blir 3 belastningar som sätts på en efter en?
Bästa svaret
Det som först och främst avgör ifall du kan ha samma nolla för alla tre är att det hela ska tillhöra samma säkringsgrupp och ledningar ska vara så förlagda att de löper vid varandra, dvs att där det kommer en ström i nollan går samma ström i fasen/faserna i en ledare bredvid (i samma kabel/rör).
Och skyddsjordledare ska också följa samma väg, naturligtvis.
Sen kan man få problem med överbelastad nolla om man har gott om övertoner, 3'e övertonen då främst.
Och detta sker t.ex. med switchade nätdelar, och LED lysrörsarmaturer kan troligen skapa övertoner. Men det blir inget problem med överlast i nollan förrän lasten i faserna börjar närma sig max, åtminstone mer än hälften av möjlig last för ledarna, och du pratar här om 12st 50W armaturer, inte 120 st, så det är helt lugnt i detta fallet.
Sen gäller det att tänka till lite vid arrangemanget för strömbrytarna, så det blir rätt "tänk" vad gäller trefasgrupp där.
Enklast och mest logiskt är att det delas upp till ett enfasobjekt från 3-fasgruppen helt innan strömbrytaren, då kan man sen hantera denna del som en enfasgrupp fram till förbrukarna.
Och skyddsjordledare ska också följa samma väg, naturligtvis.
Sen kan man få problem med överbelastad nolla om man har gott om övertoner, 3'e övertonen då främst.
Och detta sker t.ex. med switchade nätdelar, och LED lysrörsarmaturer kan troligen skapa övertoner. Men det blir inget problem med överlast i nollan förrän lasten i faserna börjar närma sig max, åtminstone mer än hälften av möjlig last för ledarna, och du pratar här om 12st 50W armaturer, inte 120 st, så det är helt lugnt i detta fallet.
Sen gäller det att tänka till lite vid arrangemanget för strömbrytarna, så det blir rätt "tänk" vad gäller trefasgrupp där.
Enklast och mest logiskt är att det delas upp till ett enfasobjekt från 3-fasgruppen helt innan strömbrytaren, då kan man sen hantera denna del som en enfasgrupp fram till förbrukarna.
2 vettiga svar redan!
Tusen tack för hjälpen!!
Jo, jag tänkte välja 3 brytare då jag var lite rädd för s.k. ljusbågen i en brytare (Vid eventuell överbelastning) ifall allt kopplas samman men det är kanske bara något jag inbillar mig. Sen hade jag nu redan 5g2,5 tänkte nyttja det. Jag skulle tekniskt sätt fortfarande kunna koppla samman L1+L2+L3 och koppla till tandtråden i kopplingsdosan, vad tror ni om det?
Ja, separata säkringar är det för varje fas och en och samma grupp.
Tusen tack för hjälpen!!
Jo, jag tänkte välja 3 brytare då jag var lite rädd för s.k. ljusbågen i en brytare (Vid eventuell överbelastning) ifall allt kopplas samman men det är kanske bara något jag inbillar mig. Sen hade jag nu redan 5g2,5 tänkte nyttja det. Jag skulle tekniskt sätt fortfarande kunna koppla samman L1+L2+L3 och koppla till tandtråden i kopplingsdosan, vad tror ni om det?
Ja, separata säkringar är det för varje fas och en och samma grupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 264 inlägg
Inbillning eller inte så är inte "vanliga" två/trevägs strömbrytare klassade för 400 V så det krävs tre st separata envägs.
Lättast är väll att använda en kontaktor i skåpet och vanlig brytare till manöver. Skulle gissa att som flesta elektrikerna rekommenderar de när man ska ha 12st armaturer och 3 faser till belysning.
Mvh Thomas
Mvh Thomas
En fråga bara, utan att låta dumt men vad är det som gör egentligen att jag behöver en kontaktor. Vad fyller det för funktion i detta fall? Det är 4 armaturer/krets, räcker inte det endast med en vanlig enskild brytare till varje fas? Tusen tack för alla svar så länge. Börjar låta som att jag hade lika gärna kunnat dra allt på 3g2,5 så hade sluppit allt strulT Thoridde skrev:
Två frågor till kring detta.
1. Om det är nu ändå draget med 2,5 mm överallt, visst borde man kunna säkra upp det på 13A eller kanske låta bli på 10A? Det är väl inget fel heller att ha draget 2,5 mm till 10A, tänker jag
2. även om armaturerna är uppdelade i 3 ”kretsar” och bryts alltså från var sin brytare (3st.) kan man koppla samman neutral ledaren för det till samtliga armaturer? (Som i sin tur går
direkt till centralen) Eller bör det vara separata nollor per fas?
1. Om det är nu ändå draget med 2,5 mm överallt, visst borde man kunna säkra upp det på 13A eller kanske låta bli på 10A? Det är väl inget fel heller att ha draget 2,5 mm till 10A, tänker jag
2. även om armaturerna är uppdelade i 3 ”kretsar” och bryts alltså från var sin brytare (3st.) kan man koppla samman neutral ledaren för det till samtliga armaturer? (Som i sin tur går
direkt till centralen) Eller bör det vara separata nollor per fas?
Redigerat:
Det är (absolut troligast) att säkra med allt upp till 16A, då du har 2,5mm2. Men inget tvång, går bra att köra med 10A också, om det känns bra, eller det är sådana säkringar som råkar finnas över osv.
2. Nej, dra gemensam nolla till centralen, men se till att det verkligen är en trefasgrupp till detta. Dvs tre säkringar som sitter grupperade tillsammans och på de tre olika faserna.
Här är ett sätt att lösa det på, som är helt oantastligt.
Jag hade ingen bra symbol för lampa/lysrör, så den gula kontrollampan får symbolisera ett eller flera lysrör, som sitter på samma strömbrytare.
2. Nej, dra gemensam nolla till centralen, men se till att det verkligen är en trefasgrupp till detta. Dvs tre säkringar som sitter grupperade tillsammans och på de tre olika faserna.
Här är ett sätt att lösa det på, som är helt oantastligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ingen bra symbol för lampa/lysrör, så den gula kontrollampan får symbolisera ett eller flera lysrör, som sitter på samma strömbrytare.
Men kopplingen i förra inlägget är kanske inte helt lämplig, lite beroende på var du sen vill ha strömbrytarna.
Sen utnyttjar den potentialen i att du redan har en 5-ledar-kabel rätt dåligt.
Då är kanske detta utförande bättre. Först strömbrytare i början av "slingan", sen drar man bara 5-ledaren förbi varenda lysrör, och "tappar ur" rätt fas vid varje ställe.
Sen utnyttjar den potentialen i att du redan har en 5-ledar-kabel rätt dåligt.
Då är kanske detta utförande bättre. Först strömbrytare i början av "slingan", sen drar man bara 5-ledaren förbi varenda lysrör, och "tappar ur" rätt fas vid varje ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska sjukt att du har lagt ner tid och energi för att rita upp detta och det är otroligt tacksam för, lite så jag hade tänkt mig också. Otroligt tacksam för allas engagemang och svar återigen!
Om jag nu bara leker med tanken och säg hade velat slippa en h3lvetes massa kopplande, en 3G2,5mm2 på 16A hade kopplad på en enda brytare väl räckt till samtliga armaturer? Dem var alltså 12x48W.
Om jag nu bara leker med tanken och säg hade velat slippa en h3lvetes massa kopplande, en 3G2,5mm2 på 16A hade kopplad på en enda brytare väl räckt till samtliga armaturer? Dem var alltså 12x48W.
Bästa sättet är att använda en trefasgrupp med tre enpoliga säkringar
Dra femledare mellan alla armaturerna och koppla in första på L1, andra på L2, tredje på L3, fjärde på L1 osv
Då släcks inte all belysning vid en ev kortslutning på en av faserna
Styr kontaktorn via en krets från en separat säkring och om du ska kunna styra den från fler ställe i hallen använd ett impulsrelä
Dra femledare mellan alla armaturerna och koppla in första på L1, andra på L2, tredje på L3, fjärde på L1 osv
Då släcks inte all belysning vid en ev kortslutning på en av faserna
Styr kontaktorn via en krets från en separat säkring och om du ska kunna styra den från fler ställe i hallen använd ett impulsrelä
En 3g1,5 och 10A säkring räcker gott och väl, det är inte kabelarean eller säkring som är några problem, utan ev själva strömbrytaren.A Adamsweden91 skrev:
Dina 12x48W är alltså en effekt på 576W och det är en ström på 576/230 = 2,5A. Sen kan det möjligen vara en del fasvridning mellan ström och spänning, men knappast så att strömmen överstiger 5A i alla fall, (det är ju ett cos(phi) på 0,5, ytterst dåligt).
Så det är inga problem med 10A säkring och 1,5mm2 area.
Problemet ligger i att ifall det är induktiv eller kapacitiv last, eller stora startströmmar, så kan det knäcka strömbrytaren.
På den gamla goda tiden, med lysrörsarmaturer som hade en reaktor (en spole) i serie med lysröret så kom problemet när man slog av strömbrytaren, reaktorn som har stor induktans gillar inte att strömmen stoppas, och reagerar med att det blir en spänningspik (som typ tändspolen i en bil) som kan bli många hundra volt, så det blir så småningom brända kontakter i strömbrytaren.
För den som är lite mer tekniskt intresserad av orsaker så är det så att när man nått max spänning i sinusvågen (eller egentligen max ström, vilket kommer strax efter) då har spolen i reaktorn laddats med maximal energi, i form av magnetisk energi. Stoppar man strömmen abrupt just då, så vill spolen ladda ur sin energi på något vis, så spänningen stiger som resultat.
Men moderna armaturer, liksom dina, har ingen sådan induktans, så det kanske är lugnt.
Men de kan istället ha stor kapacitans, och det är faktiskt nästan samma sak, fast det är tvärtom ...
Med stor kapacitans så kan det bli strömrusning genom brytaren vid påslag, som sliter på den.
Men oavsett är kapacitans en något mildare fenomen än induktans.
Så personligen skulle jag nog våga sätta alla 12 armaturerna på en och samma strömbrytare ifall jag helst ville ha det så.
Men yrkesmässigt, då jag måste stå för lite garantier osv för mina installationer så skulle jag tveka, och vilja dela upp de på två strömbrytare, alternativt sätta in en kontaktor eller hjälpströmsrelä.
Till er kännedom så blev armaturerna inkopplade med en 3g2,5 hela vägen som delades upp i 2 rader i maskinhallen men kopplades till en brytare och vidare till en 13A automatsäkring...Lyser kanon Däremot så såg jag någonting riktigt märkligt i centralen...tror jag.
Det är ett förra detta TN-C system (alltså L1,L2,L3+PEN) som gjordes om till TNS (detta tror jag eftersom jag kan bara se 3faser samt en 10mm2 jord som inkommande), och då har förra ägaren valt att sätta upp en JFB. Det är väl jättebra tänker jag men misstänker att den är felkopplad? Det har nämligen dragits en 6mm2 från Nollskenan in i JFB (ovansidan) och nedifrån vidare till Jord skenan?? Ska inte det vara tvärtom undrar jag? Vad kan detta orsaka för konsekvenser om jag låter detta vara, då allting verka fungera, det kan dock vara så att det fel på mitt minne. Innan jag anlitar en elektriker tänkte höra vad ni tycker & tänker så att jag ska behöva betala i onödan tacksam för all svar.
Det är ett förra detta TN-C system (alltså L1,L2,L3+PEN) som gjordes om till TNS (detta tror jag eftersom jag kan bara se 3faser samt en 10mm2 jord som inkommande), och då har förra ägaren valt att sätta upp en JFB. Det är väl jättebra tänker jag men misstänker att den är felkopplad? Det har nämligen dragits en 6mm2 från Nollskenan in i JFB (ovansidan) och nedifrån vidare till Jord skenan?? Ska inte det vara tvärtom undrar jag? Vad kan detta orsaka för konsekvenser om jag låter detta vara, då allting verka fungera, det kan dock vara så att det fel på mitt minne. Innan jag anlitar en elektriker tänkte höra vad ni tycker & tänker så att jag ska behöva betala i onödan tacksam för all svar.