Som trådens titel lyder undrar jag kort om någon vet huruvida EPS-betong är möjligt att nyttja för att reparera/iordningställa fuktpåverkad och sprucken husgrund bestående av lättbetong. Noterade när jag knackat dän puts med bomljud ute, vid nedfarten till källargaraget, att det är riktigt uschligt på sina ställen vad gäller lättbetongen. Har köpt ett par säckar lagningsbruk avsedd lättbetong men de kostar ju ca femhundringen för 10 kg, och om det är lika dåligt ställt till på andra platser där det släppt så blir det ganska dyrt redan innan omputsningen kan ske.

Enligt Beijer så ska det gå att använda till "mindre hål och lagning", men det skadar ju aldrig att fråga folket ...
 
Vad är det för lagningsbruk för lättbetong du kommit hem med?

Först och främst är väl framgången i din lagning avhängd på att du eliminerar orsaken och utifrån det du beskriver låter det som en fuktbelastning på lättbetongen. Sedan brukar man ju kunna minska mängden material man måste återfylla med genom att först ordna läsa block och större hålrum med tunnfogslim och lättbetongbitar innan man går på en puts för en färdig yta. En EPS-baserad produkt skulle teoretiskt kunna fungera som en lätt fyllnadsmassa på samma sätt som lättbetongkross blandat med lämpligt tunnfogsbruk men du lär troligtvis inte hitta någon byggbeskrivning som rekommenderar användningsområdet
 
R
Jag hade blandat finbetong och Leca kulor istället och kanske lite cement i med..
 
M myrstack skrev:
Vad är det för lagningsbruk för lättbetong du kommit hem med?

Först och främst är väl framgången i din lagning avhängd på att du eliminerar orsaken och utifrån det du beskriver låter det som en fuktbelastning på lättbetongen. Sedan brukar man ju kunna minska mängden material man måste återfylla med genom att först ordna läsa block och större hålrum med tunnfogslim och lättbetongbitar innan man går på en puts för en färdig yta. En EPS-baserad produkt skulle teoretiskt kunna fungera som en lätt fyllnadsmassa på samma sätt som lättbetongkross blandat med lämpligt tunnfogsbruk men du lär troligtvis inte hitta någon byggbeskrivning som rekommenderar användningsområdet
Detta, vilket skulle vara "det bästa för ändamålet" menade Hornbachs nisse. Produktbladet stöder ju iof. hävd att det skulle kunna duga.

https://www.hornbach.se/p/reparationsspackel-casco-husfix-10kg/5107971/

https://media.hornbach.se/hb/datasheet/as.46098511.pdf

Jag tänkte att jag ville undvika att använda större bitar lättbetong och istället försöka ta bort de bitar som är lösa från det som till synes är det största som är kvar av de block som fått stryk och bara fylla i nytt, dels då det känns som om att det kan introducera lite misstag från min sida jämfört med att "bara" gegga dit ett bruk som är homogent och som fyller upp det totalt och ändamålsenligt.

Tack för din input! Din tes om att det inte finns en direkt byggbeskrivning stödjs helt klart av det faktum att jag inte hittar någonting som direkt säger att det ska gå.
 
R Rejäl skrev:
Jag hade blandat finbetong och Leca kulor istället och kanske lite cement i med..
Lättbetong kräver lågalkaliskt (tydligen) och finbetong är tydligen lite uschligt vad gäller det, jämfört med andra produkttyper (har jag läst mig till, och fått hävdat).
Personligen gillar jag att använda fin respektive grovbetong till det mesta så ... i wish! Intressant att mixa med leca kulor, må jag säga. Humm
 
Att använda husfix till att fylla större hål skulle jag absolut undvika, dels är det som du upptäckt svindyrt, sedan blir det onödigt hårt och all efterbearbetning blir omöjlig och sen blir det nog inte bättre än någon annan produkt. Även om tex combimix cm 850 egentligen är för inomhusbruk skulle jag nog snarare tro på en sådan eller liknande produkt för bråkdelen av kostnaden
 
R
D Davion skrev:
Lättbetong kräver lågalkaliskt (tydligen) och finbetong är tydligen lite uschligt vad gäller det, jämfört med andra produkttyper (har jag läst mig till, och fått hävdat).
Personligen gillar jag att använda fin respektive grovbetong till det mesta så ... i wish! Intressant att mixa med leca kulor, må jag säga. Humm
Läste fel tänkte du hade Leca my bad..
Ja lättbetong kräver lågalkaliskt, jag skulle inte lita på bygghandelns rekommendation ring supporten till den produkt du avser att använda..
Vi har gjutit balkar med Leca och finbetong men inte lättbetong..
 
M myrstack skrev:
Att använda husfix till att fylla större hål skulle jag absolut undvika, dels är det som du upptäckt svindyrt, sedan blir det onödigt hårt och all efterbearbetning blir omöjlig och sen blir det nog inte bättre än någon annan produkt. Även om tex combimix cm 850 egentligen är för inomhusbruk skulle jag nog snarare tro på en sådan eller liknande produkt för bråkdelen av kostnaden
Intressant!
Ja, jag har en lite halvmiserabel situation på så vis att putsen på sina delar är grym fortfarande, och på andra delar bommar rejält. Planen = knacka dän dålig puts och skadade sektioner, laga, putsa med lågalkaliskt från Finja + putsnät över hela skiten inkl. den gamla putsen som fortfarande är bra och sen putsa nytt lager på rubbet. Noterade när jag knackar och borrar väck putsen att de aggressiva hamringarna faktiskt bjuder in till ny påverkan där det tidigare var bra ställt också.

Hittade denna från Bauhaus som kändes ändamålsenlig, om än lite klen vad gäller skikt:
https://www.bauhaus.se/lagningsbruk-20kg#go-to-description
Den är inte lika brutalt dyr heller, men jag vette tusan.
 
R Rejäl skrev:
Läste fel tänkte du hade Leca my bad..
Ja lättbetong kräver lågalkaliskt, jag skulle inte lita på bygghandelns rekommendation ring supporten till den produkt du avser att använda..
Vi har gjutit balkar med Leca och finbetong men inte lättbetong..
Min magkänsla sade att det kändes sådär att gå på deras tanke utan att kolla runt så jag gläds åt att någon känner likadant. Tack!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.