Hej, detta kanske anses vara en konstig fråga, men är det möjligt att på något bra sätt addera en träfasad till ett garage med en betongvägg? Har svårt att hitta någon info om detta när jag söker, kanske för att det är något man bara inte gör. Vi tycker dock att vårt garage inte passar ihop med det gamla trähus från 1890-talet vi nyligen köpt. Se bild. Materialet känns för hårt och modernt. Dock är vårt garaget det första man möter när man går mot huset så det vore toppen att lyfta den delen på något sätt.
 
  • Bild av ett garage med betongvägg framför äldre trähus, med omgivande grönska och en infartsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl gå att skruva tryckimpregnerat mot betongen som spikregel och sen på med träpanel?
 
Inga som helst problem! Sätt först upp en läkt med en remsa av asfaltspapp mellan betong och trä. Sen kan du spika panelen som vanligt.
 
Det låter ju fantastiskt lovande. Tack för svar! Jag var orolig för att en träpanel ovanpå skulle kunna orsaka fuktproblem men jag kan inget om detta (än) och jag antar att asfaltspappen du föreslår @witten minimerar risken för fuktskador.

Har hört att tryck-impregnerat mot betong kan orsaka fuktproblem med hälsofarlig gas som utvecklas – men det kanske är farligast inomhus.
 
Ja precis den hindrar att trät som ligger kontakt med betongen ruttnar. I det här fallet kanske det skulle klara sig ändå men bäst att inte chansa. Det finns också färdiga remsor av EPDM som är enkla och snabba att jobba med.

Men brukar undvika att bygga in tryckimpregnerat. Finns heller ingen anledning att använda det i det här fallet.

Jag tror det här blir ett bra projekt och att det lyfter utseendet!
 
Eftersom det är utomhus så bör det var lugnt med tryckt men det funkar säkert lika bra eller bättre med vanliga reglar med skydd mellan
 
nino nino skrev:
Eftersom det är utomhus så bör det var lugnt med tryckt men det funkar säkert lika bra eller bättre med vanliga reglar med skydd mellan
Fungera skulle det men det finns andra aspekter som onödigt användande av miljögifter och extra kostnad som ska vägas in.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fantastiskt med bra svar så snabbt!

Stort tack!

Detta kanske är mest tycke och smak men skulle ni måla betongen med kalkfärg/silikatfärg eller sätta upp träfasad?
 
Andrearosengren Andrearosengren skrev:
Fantastiskt med bra svar så snabbt!

Stort tack!

Detta kanske är mest tycke och smak men skulle ni måla betongen med kalkfärg/silikatfärg eller sätta upp träfasad?
Eftersom garaget ser ut att ligga delvis under mark så skulle jag nog ”vitkalka” garaget med en silikatfärg. Men om det finns stora väggpartier över mark så är jag inte främmande för att spika på en träfasad.

Går precis själv i tankar kring att bygga nytt betonghus med träfasad för att få den stabila stommen av ett betonghus med utseendet hos en klassisk faluröd stuga.
 
Exostor Exostor skrev:
Eftersom garaget ser ut att ligga delvis under mark så skulle jag nog ”vitkalka” garaget med en silikatfärg. Men om det finns stora väggpartier över mark så är jag inte främmande för att spika på en träfasad.

Går precis själv i tankar kring att bygga nytt betonghus med träfasad för att få den stabila stommen av ett betonghus med utseendet hos en klassisk faluröd stuga.
Finns en bra tråd om det ifall du har missat den
 
nino nino skrev:
Finns en bra tråd om det ifall du har missat den
Japp, har sett den, det är därifrån idén kommer :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag röstar helt klart på panelen, följ din första tanke. Målad betong kommer fortfarande att se lite hårt ut. Men måla eller putsa en sockel de sista 300 mm upp från marken så att du inte drar panelen ner för långt där snö och fukt finns.
 
  • Gilla
Uffe-Nacka
  • Laddar…
varför inte sätta någon sten på garageväggen som matchar muren vid gatan istället? Garaget ser ju lite nedgrävt ut så det är inte så stora ytor?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bra tanke även med stenen. Om man kan få det att se genuint ut. Garaget är väldigt nedgrävt, bara några kvadratmeter som sticker fram längs sidan innan det går in i marken.
 
richardtenggren
Mitt tips är pallbrickor och läkt, körde så på vår grund när vi drog ner panelen över den murade delen.
Några bekanta byggde sitt hus i leca som de klädde i Thermowood på samma vis :)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.