Kort och gott ni som kan.

Kan jag använda förminskningshylsan på bilden för att koppla på ett Biltema 15mm PEX rör till 22mm kopplingen i blandningsventilen? (givetvis med stödhylsa).

IMG_12722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Nej, enligt LK:s anvisningar för klämringskopplingar rekommenderas förminskning ej på plaströr.

Montera hellre då en snutt 15mm kopparrör och en rak koppling 15mm för korrekt montage!
 
Ok rekommenderas inte betyder det att det går?
 
Krilleman
Det står rekommenderas inte i monteringsanvisningen.

Jag skulle inte montera PEX rakt i en förminskning.
 
Jag förstår bekymret är ju att alla "uttag" på blandningsventilen ska kopplas på 15mm pex-rör. Beställde 15 mm blandningsventil men den var 22 med förminskninshylsor ..
 
Krilleman
Vilket RSK-nummer beställde du?
 
Ursäkta, detta låter som en riktig klabb-installation, visa gärna en bild på det sen.
 
Klabb för jag använder Biltema PEX? Älskar när besserwissrarna vaknar :)
 
Krilleman
Nej, GK syftade nog antagligen inte på valet av PEX från biltema.

Utan på att installationen inte blir stabil som den skulle bli med hårda kopparrör.

Är du säker på att du har beställt 6107, det är inte ens en blandningsventil!
 
Novisfixaren skrev:
Klabb för jag använder Biltema PEX? Älskar när besserwissrarna vaknar :)
Man vill se stabila installationer inte hängande ventiler. Rakt och snyggt ska det vara. Jag vet hur det kommer sluta, äsch det duger mentaliteten har stött på förr...

Sen enligt lk's tekniska beskrivning kan man inte köra PEX, klämring och stödhylsa, men enligt monteringsanvisningen så ska detta gå ändå...
 
Redigerat:
P
Dr.L skrev:
Man vill se stabila installationer inte hängande ventiler. Rakt och snyggt ska det vara. Jag vet hur det kommer sluta, äsch det duger mentaliteten har stött på förr...
Skulle man bry sig om det skulle man ju jämra sig i dom flesta trådar här på vvs..lär ju se ut som f-n efter dom flesta hobby rörmokare på denna sida varit i farten..
 
Pherra skrev:
Skulle man bry sig om det skulle man ju jämra sig i dom flesta trådar här på vvs..lär ju se ut som f-n efter dom flesta hobby rörmokare på denna sida varit i farten..
Ja tyvärr, ibland då vet man inte om ska skratta eller gråta när man kommer ut till kunder som byggt själva.. Folk får gärna göra det själva, men slänga in delar o säga, ha jag byggde det för 1500kr o rörmokaren skulle ha 3500kr, vilket ockrande dom håller på med. Installera själva det stör mig inte, men se åtminstone till att det håller en hög standard och är gjort på ett proffsigt sätt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pherra
  • Laddar…
Jag länkade fel jag har givetvis en sådan här och inget annat:
http://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-15/?select=true

Hängande ventiler blir det väl inte tanken är ju att ventil skall monteras direkt på varmvattenberedare sedan PEX.

Är det inte ok med PEX till vattenberedaren måste det vara halvhårda kopparrör?

Tanken är nu att köra koppar överallt förutom "inkommande" kallt och "utgående" varmt som kopplas med pex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.