Står i beskrivningen till fläkten att den går att montera på alla håll.
Och sådana små kanalfläktar har inget problem med på vilket håll man man monterar dem.
 
Okej, fint.
Tänkte testa att sätta den på änden av ventilationskanalen uppe på skorstenen med ett skydd ovanpå - det står att den kan sitta utomhus så det borde funka eller?
 
Bör fungera, men kommer se lite lustigt ut tror jag.
Beror lite på hur din skorsten ser ut, kanske passat bättre med någon "takfläkt"
 
OK stort tack! Fördelen vore att den verkar mindre i formatet än takfläktarna (mindre klump på skorstenen), plus att anslutningen till 160-rör kan bli enklare (de andra Östberg är 3- och 400 mm vad jag kan se). Jag tror jag testar.
 
Jag ser bara en liten nackdel, antar att du kommer få kanal och fläkt ute i det fria ovan skorstenen.
På vinter finns det stor risk att den fuktiga luften ifrån huset kommer kondensera i kanal och fläkt och sedan rinna ner i kanalsystemet.
 
Ja, fast kanalen sticker upp i det fria redan idag, och jag har inte sett några problem med detta ännu. Så i princip tänkte jag sätta fläkten ovanpå uppsticket och sedan sätta en huva över.
 
mindre klump på skorstenen lär det inte bli. Poppnitar du fast en rörstos som passar i ditt rörpå undersidan av takfläkten så blir det betydligt mindre iögonfallande eller varför inte välja en takfläkt med en färdig stos som passar till röret tex kanalfläkts TFER 125 eller 160 som utseendemässigt ser ut som östbergs. Sorry, numera heter det visst Systemair.
 
TFSR 160 ser ut som ett bra alternativ, tackar så hjärtligt!
 
Jag skulle lätt valt Östbergs TKC eller TKK 300/400. Den som heter 300mm har en 125 stos innanför skalet och 400 mm har en 160 stos. Inga problem att koppla på frånluftskanalen. Glöm inte att sätta in en ljuddämpare någon stans på kanalen bara... fläktarna låter ju trots allt en del.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.