Har en firma här som hjälper mig lite med murarbeten och eftersom trappen har spruckit lite i ytskiktet så tänkte jag att den ska göras i ordning.

Yttersta skiktet har bilats bort (ca 2-3cm) och spolats av med högtryckstvätt.

Nu tycker jag att trappen verkar vara så dåligt gjord och i så dåligt skick att jag inte vet hur jag ska göra. Det är för mycket sten och grus och för lite cement! IMG_1106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken var först att lägga någon form av stenliknande uteklinker som ytskikt men jag börjar luta åt att grunden i trappen kanske inte är tillräckligt bra. Kanske bättre att gjuta nytt ytskikt i betong, 2-3 cm och kanske då även armera detta skikt?
 
Ingen här som har lagat en mindre bra gjord betongtrappa förut? Osäker på metod och material för att "styva upp" trappen tillräckligt så att den ska hålla bättre...
 
Jag skulle ta bort trappan.Det är inte bra att ha trappor gjutna direkt mot husväggen pga fuktvandringen från betongen in i väggen.
Vi tog bort vår och byggde en ny med färdiga trappblock.
Fredrik
 
  • klar trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog riktigt! Nu är det här en liten utbyggd farstukvist med krypgrund. Det är lite av ett fuskbygge hela rasket. Den fuktvandring som kan ske tar sig iaf inte in till "riktiga" huset...
 
Det går fint att laga i skadorna. Finbetong i det stora hålet och reparationsbetong i de mer ytliga. Det blir emellertid inte så snyggt men kan hålla ett bra tag om det görs på rätt sätt.

Att lägga på en yta på hela trappen tror jag inte på.

Bäst för huset och såklart finast är att ta bort trappen helt och bygga en ny frikopplad från huskroppen.
 
Du har med stor sannolikhetfuktskador på syllen där trappen ligger direkt mot väggen. Det ser tyvärr ut som det gjorde innan vi tog bort vår trapp.
Har du tur går det relativt enkelt att reparera och byta ut den skadade delen av väggen men det blir nog svårt att göra utan att ta bort trappan.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Jag är också inne på reparationsbetong.

Trappen behöver ju även putsas efter att skadorna har lagats och min tanke var att använda reparationsbetong även för detta för att öka hållfastheten. Tror du att det blir för svårt rent tekniskt?
 
Om du är rädd om huset bör du iaf i samband med att du ska gjuta/putsa kapa bort den del av trappen som ligger mot husväggen och ett par dm ut, inspektera vägg och syll och sedan, om dessa är ok, lägga en luftspalt mellan vägg och trapp.
 
Som sagt, det är en utbyggd farstukvist på krypgrund och det gör inget att den inte är helt korrekt byggd i alla avseenden.
 
Ang. fuktvandring till vägg/syll; nu ser man ju inte på bilden mer än själva trappen, men om det befinner sig under tak, förändras situationen då?
 
Markfukten kryper ändå upp i trappan och in i väggen
 
injonil skrev:
Tack för svar!

Jag är också inne på reparationsbetong.

Trappen behöver ju även putsas efter att skadorna har lagats och min tanke var att använda reparationsbetong även för detta för att öka hållfastheten. Tror du att det blir för svårt rent tekniskt?
Det går nog fint att få på ett skikt men frågan är hur länge det håller. Det brukar spjälka väldigt lätt när man lägger på tunna skikt sådär.
 
Det är minst 2cm som är borttaget, så minst så tjockt kan man göra skiktet. Är det såpass tunnt att det riskerar att bli dåligt?
 
Det är nog gränsfall. Du kan testa att skära skåror med vinkelslip så att du får ordentligt fäste för det nya. Jag vet inte om reparationsbetong är lämpligt heller - väldigt mycket pasta och det är pastan som krymper. Du skulle kunna ringa Webers tekniska och höra med dom.

Riv bort skiten och bygg en fin trätrapp istället - det är roligare att snickra än att slabba med betong! ;)
 
Det må vara roligt att snickra men trätrappa är värdelöst på vintern.
Det blir halt som fasen att gå på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.