Huvudkranen under diskbänken går ej at få att sluta till helt, om jag skruvar i botten med all kraft rinner det ändå svagt vatten ur rören. Går den att "laga"? Eller är det ny som gäller? (Har en ny liggandes men vill helst slippa byta, brukar ju alltid läcka i kopplingarna....)
 
  • Rostig huvudvattenkran med rött vred under diskbänk, tecken på läckage och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att ha vatten rinnande i en kran och skruva kran ut och in flertal gånger. Då kan eventuell skit i spåret inuti spolas bort och den börjar fungera som tänkt.
 
  • Gilla
MLA79
  • Laddar…
OK, ja, det är ju en variant, vad som oroar är att jag har frysskador på ledningar i huset och kan inte slå på huvudkranen i gatan utan att det börjar spruta vatten ur ledningar, därav frågan ....
 
Nu genomspolad ett flertal gånger, tyvärr inget resultat...
Men går det att skaka liv i denna gamla kran igen, dvs, att få den att skruva i botten så läckaget upphör?
 
Vet inte direkt, men svårt att dra till med handen om kringlan. En del rörisar sätter en polygrip i hålen och nyper till, då finns det kraft att vrida. Det är den sista lilla biten som tätar, det är en kägla som en kil som ska gå ner på sätena på båda sidorna och klämma tätt. Dt går att lossa allt med att gänga loss den stora sexkanten, då kommer allt invändigt ut och kanske går att puttsa av med stålull, och inget slipppapper som gör repor på ytorna, blanka ska dom vara.
 
Tack för info, ska pröva det även om muttern som håller kringlan nog sitter som om fan själv har svetsat dit den. Går inte detta blir det byte till handtagsvarianten. Tackar för tips!
 
H hogdalen skrev:
Tack för info, ska pröva det även om muttern som håller kringlan nog sitter som om fan själv har svetsat dit den. Går inte detta blir det byte till handtagsvarianten. Tackar för tips!
Det är inte muttern på kringlan som ska bort, en polygrip sätts ned i hålen, så går det att dra till lite till. Sen för att plocka isär den, så är det stora sexkanten som sitter närmast röret som går att skruva av och då kommer allt ut. Pass på du måste stänga av vattnet-
 
Ja, det var den jag menade men uttryckte mig fel, tack för rättelsen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.