Ska sätta upp ett gammalt element men skulle vilja ha rör anslutning åt sidan och inte ner som de är nu. Går de eller? Ser ut så här
Röranslutning till element med nedåtgående rör framför vit vägg och kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag måste ansluta nedåt måste jag gå ner med rören en bit och då är de väll risk att de blir en luft ficka där.

Mvh Anders
 
De brukar vara vändbara så att du får in rören från sidan i stället.
 
Tack så mycket för svar de gick perfekt o vända den...men nu kom ett nytt problem och de är att det är det nedre röret som blir varmt o inte de övre.....måste ha kopplat in fel på returen och framledare. Gör detta nått ? Är bara detta elementet på denna slingan. Men de kanske blir fel med cirkpumen o så?

Mvh Anders
 
Det gör inget mer än att du får lite mindre effekt på det mot om det vore rätt kopplat.
 
Vad har du för värmekälla? Om du har värmepump så är det dumt att behöva höja kurvan och få sämre verkningsgrad på hela systemet bara för att en radiator är felkopplad...
 
Jag har ved eldning med acktankar....
Så de blir bara lite sämre effekt i så fall...? De skulle inte göra så mycket egentligen för de är i tvättstugan och de blir så varmt ändå där av tumlaren. Men de störonen inte andra element då?

Mvh Anders
 
Det finns koppelvändare för rören så retur och tillopp hamnar tvärtom :)
 
abel48 skrev:
Jag har ved eldning med acktankar....
Så de blir bara lite sämre effekt i så fall...? De skulle inte göra så mycket egentligen för de är i tvättstugan och de blir så varmt ändå där av tumlaren. Men de störonen inte andra element då?

Mvh Anders
Med den värmekällan behöver du inte tänka på framtemperaturen och det stör inga andra delar i systemet.. Som sagt bara lite mindre effekt och det är oftast i praktiken helt marginellt så låt du det vara och se om det räcker till.
 
Ok då låter jag de vara så...blir de mycket sämre så prövar jag en koppelvändare.

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.