Hej
Ni andra som byggt. Har ni initierat en 2-årsbesiktning för att få diverse fel rättade?
Jag har hört rykten (hittar inget i den skriftliga informationen) om att man får dessa rättade gratis om man gör detta inom 2 år från inflyttnings datumet.
Hörde med gar-bo och kostnad för besiktning får man stå för själv. Vet ej vad detta kostar, risken är ju att man får lägga ut mer än man får ut för det....

Hur gjorde ni?
 
Har du fel och brister som kommit fram under den tiden du bott i ditt hus så närmar det sig 2 årsgränsen så är det hög tid att ta kontakt med en besiktningsman och husföretaget, lämpligen samma besiktningsman som skötte slutbesiktningen om du var nöjd med honom eller henne eller ta kontakt med någon annan. Du måste bestämma tid innan 2 år gått sen slutbesiktningen för att kostnadsfritt få fel avhjälpta.

En 2 års besiktning skall du kalla till och har för mig att kostnaden för en besiktningsman är omkring 5000:-, även om du inte upptäckt något speciellt så kan ju besiktningsmannen upptäcka saker du inte ens drömt om så det är kanske vågat att skippa det. Husföretaget jublar säkert men du kanske får äta upp det om några år att du inte gjorde det. Men det är du som bestämmer och ingen annan.
 
hbyggarn skrev:
risken är ju att man får lägga ut mer än man får ut för det....
Jag skulle inte vågat låta bli!
 
vart hittar man bra bestiktningsmän i roslagen??
har gar-bo men man är väll inte tvungen att gå via dom ?
har haft en del problem som jag nu vill ha åtgärdade.

någon som vet någon?
 
bjojoh skrev:
vart hittar man bra bestiktningsmän i roslagen??
har gar-bo men man är väll inte tvungen att gå via dom ?
har haft en del problem som jag nu vill ha åtgärdade.

någon som vet någon?
Det bästa brukar vara att försöka anlita samma besiktningsman som vid slutbesiktningen, om det ite var en uppenbart dålig besiktningsman.
 
bjojoh skrev:
vart hittar man bra bestiktningsmän i roslagen??
har gar-bo men man är väll inte tvungen att gå via dom ?
har haft en del problem som jag nu vill ha åtgärdade.

någon som vet någon?

Om du redan vet om felen så kan du väl själv påtala dem till husleverantören/entreprenören, inte behöver du ha en besiktningsmans utlåtande för att de skall rätta till felen.
 
hbyggarn skrev:
man får dessa rättade gratis om man gör detta inom 2 år från inflyttnings datumet.
 
vi har nu bott i huset i ett år och trots två besiktningar är huset ej godkänt. Om vi rent teoretiskt besiktigar huset i slutet av september, kan jag då kräva 2 års garanti på alla tjänsterna såsom snickeri, vvs, el, målning etc? Alla kontrakt är samlade under ett som jag har med byggföretaget (generalentreprenad). Har jag då fått ett år "på köpet" ellerblir det snack om åtgärd när jag kallar till garantibesiktning om två år från slutbesiktningen?

har någon liknande erfarenhet?
 
navgha skrev:
Om vi rent teoretiskt besiktigar huset i slutet av september, kan jag då kräva 2 års garanti på alla tjänsterna såsom snickeri, vvs, el, målning etc?
Beros lite hur det står i ert avtal, men formellt byggjuridiskt så börjar garantitiden att löpa samma dag som godkänd slutbesiktning föreligger.
Jag hade tolkat det som ganska goda chanser att få det just så som du nämner.
Dock måste det runnit en del vatten under broarna eftersom ert bygge blivit så mycket försenat så det kan finnas anledning att tro att det inte är säkert att det jäller för ert specifika fall. Men det om entreprenören inte garderat sig med att påpeka att garantiotiden är annorlunda pga. förseningen under förseningstiden så är det så. Dessutom borde ni även få 2 års garanti på vitvaror och liknande från slutbesiktningsdagen (om leveransen ingick i uppdraget)
 
tack Volvo,

gick tillbaka till det kontrakt som jag själv hade utformat och som byggaren skrev på. där står det "färdigställande och byggfelsförsäkring för denna kontrakt införskaffas av husleverantören enligt objekts PM (bilaga X). Dock ansvarar entreprenaden för fel som upptäckts inom de två första åren efter slutbesiktning. I enlighet med ABS05 bibehåller köparen rätten till garantibesiktning för utfört arbete innan utgången av garantitiden. detta bekostas av köparen. Entreprenören (byggmästaren) har rätt att närvara vid garantibesitningen."

då borde jag ligga ganska bra till. dock går vitvarorna under husleveransen (som inte heller den är godkät, även om det inte finns några anmärkningar) och där står det inte ett ord om garantier..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.