Hej!

Vi planerar att renovera vårt tak. Nu ligger det 20-årig takpapp på ett "ganska platt" tak (vet inte vilken vinkel det är, men man promenerar ledigt omkring på det). Till saken hör också att vi hade absolut mest istappar av alla hus i området den gångna vintern, vilket får oss att tro att det läcker en hel del värme från taket.

Huset är byggt 1938, det finns ingen inspektionsmöjlighet mellan innertak och yttertak, men efter att ha sågat hål i innertaket så vet vi att isoleringen är i form av träspån, kanske 15-20 cm tjockt lager (typ samma höjd som träreglarna). Vid renovering av innertaket har vi sett att det finns någon form av genomskinlig plast ovanför innertaket.

I flera trådar har jag läst att man ska behålla träspånet och isolera mer ovanpå, men med vårt låga tak är jag tveksam till att det är möjligt (utan att då fylla utrymmet och hindra ventilationen). Är det ett bra alternativ att istället ta bort all befiintlig spån och lägga ny modern isolering? Isåfall vilken sort?

Kan man ta bort den gamla takpappen och behålla brädorna pappen ligger på, eller är det bättre att ta bort pappen med brädorna? (Takpappen är "bubblig" på några ställen, så det känns inte som ett alternativ att lägga ny papp ovanpå den gamla).

Tacksam för tips och kommentarer!
 
Vad gäller pappen så finns det tre val.

1) Skär bort eventuella blåsor, få bort spikar som trängt upp och använd befintlig papp som underlagspapp. Inget jag skulle göra på ett hus från 1938.

2) Ta bort all papp. Brukar gå ganska fort. Tricket är att samla ihop den i container/bigbag direkt så man slipper plocka pappbitar från marken i tre år. Nu kan du se hur råsponten ser ut. Är den inte bytt kommer kanske brädorna i kanterna att vara i behov av byte. Få bort alla pappspikar och på med ny papp, både underlagspapp och ytpapp av rätt kvalitet.

3) Som ovan, men ta bort all råspont. Nu kan du inspektera takstolana, byta isolering och få bort alla mus- och getingbon.

Ska du ändå se över isoleringen känns alternativ tre som det jag hade valt.
 
Tack! Det känns som att vi bör "passa på" att kolla/åtgärda isoleringen när vi ändå är och petar i taket.

Är det något material eller någon teknik som man bör använda eller bör undvika vid isolering?

Ett problem nu är att det inte finns någon inspektionsmöjlighet. Borde man passa på och bygga en inspektionslucka "när man ändå håller på"? Något som talar för/emot att ha en sådan uppifrån, nerifrån eller från sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.