Jag har flyttat in till en bostadsrätt på nedre botten med uteplats.1 meter från uteplatsen har byggherren lagt en gångstig av stenplattor som går utmed alla mina fönster på gaveln med avstånd på 20 cm från fönstren så det är fri insyn rakt in i lägenheten. Detta trots att det inte fanns med på någon planritning el att jag på något sätt blivit informerad om detta innan inflyttning. Till saken hör att det redan finns en anlagt gångväg ca 10 meter från huset vilket jag tycker är ett lagom avstånd från lägenheten- Jag kan inte förstå nyttan med att dessutom lägga plattor så nära mina fönster där folk trampar upp buskaget som ligger runtomkring.
Vad har man egentligen för rättigheter som bostadsrättsinnehavare när det gäller yttre anläggningar. Jag har pratat med byggherren Veidekke som ännu sköter förvaltningen eftersom förening inte ännu har hunnit bildas men de har gjort klart att de inte kommer att göra någonting åt det. (Helt i linje med allt annat som de skött hittills el snarare inte skött. De skakar av sig alla problem med kommentarer som "Det blir nog bra ska du se".
Men vad har man egentligen för juridisk rätt?
När man bygger ett hus har man ju full insyn i allt som händer i bygget men som bostadsrättsinnehavare ska man bara finna sig i alla halvtokiga beslut som byggherren gör.
Eller?
 
Jag förstår att gångvägen är ett problem. Men någon kunde lika gärna ha valt att lägga gångvägen i ett senare skede. Så detta att det inte finns en gångväg på ritningar spelar ingen roll. Och hade du varit villaägare så hade du i princip haft lika lite att säga till om gällande gångvägar utanför din tomt.

Det låter lite som att detta är en väg människor väljer att gå, och att man lagt plattor när man ser var de informella vägarna drar fram?
 
Kontakta mäklaren som sålt lgh. De bör gå att lösa. Minns att en annan på forumet fick en lekplats typ utanför fönstret. Där var det tal om hävning.
 
Raderade inlägg med uppmaning till brott samt ett svar på det inlägget.
 
Det är snarare tvärtom, att människor kommit på att man kan gå där eftersom plattorna finns. Om de inte hade lagt dem där från början så tror jag inte att någon skulle komma på den dumma ide´n att gå så nära nåns fönster.Jag hade iaf inte gjort det. Det är väääääldigt nära. Man hajar till varje gång nån kommer förbi och det känns som de är i vardagsrummet. Det finns ordentlig gångväg parallellt med plattorna ytterligare 10 meter bort. Det hade varit lagom avstånd.Det trodde jag att en arkitekt hade tyckt också men tydligen inte. Men han ska ju inte bo här heller :(
 
Jag köpte lägenheten för 2 år sedan så mäkaren har nog glömt mig, men kan ju alltid prova. Gällde hävningen köpet av lägenheten menar du? Känns ju lite omständigt att behöva flytta bara för att de förpestar tillvaron i en annars kanonfin lägenhet som man trivs i övrigt med :(
 
Hur stora är plattorna?
Hur många plattor i bredd?
Plattorna ligger kanske där för att markera var gränsen går mellan mark-LGH-ägarna och BRFs åtaganden.

Kan du lägga upp en/flera bild(er) på hur det ser ut?
 
Det är inga stora plattor, bara en i bredd och glest lagda så man går inte direkt på dem utan det planterade buskaget är helt nerplattat. Veidekkes "förklaring" till att de finns är för att trädgårdsskötarna lätt ska kunna komma fram men det finns en väg från andra håller som funkar utmärkt. Ett exakt likadant hus bredvid har inte denna idiotiska stenläggning så jag förstår inte alls hur "arkitekten" har tänkt här :surprised:
Ska fota och lägga upp när jag kommer hem-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.