Jag bygger en grind till mitt staket (se bilder) och insåg när jag hade satt dit ett antal plankor att gångjärnen började sacka ihop (jag tror att de har gjort det i alla fall). På motsatt sida av grinden från där gångjärnen sitter hade grinden plötsligt sjunkit ner mer än en centimeter och när jag kollar gångjärnen ser det undre av dem ut att ha sackat ner. Skruvarna till gångjärnen sitter bra, men de verkar helt enkelt inte klara vikten. Varför? Har jag fått måndagsexemplar?

Jag ville av estetiska skäl undvika hakgångjärn och köpte istället dessa lyftgångjärn från Habo: https://habo.com/se/sortiment/gangjarn/lyftgangjarn/gangjarn-hoger-8516

Grinden är 125 cm bred och 80 cm hög och väger en del, men borde inte gångjärnen fixa det? Eller missar jag något här - är det en inställningsfråga (noterar att man kan skruva på järnet med insexnyckel).

Eller är det så att jag måste ha hakgångjärn för att fixa detta i och med att grinden är så pass tung och avlång? Jag fattar bara inte varför hakgångjärn skulle vara bättre - vikten mot de två fästpunkterna måste ju bli densamma.
 
  • Delvis färdig trägrind på staket med synliga lyftgångjärn som verkar ge vika.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägrind monterad på staket med ett lyftgångjärn från Habo som visar tecken på att sacka under grindens vikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Gör ramen högre. Blir alldeles för kort avstånd mellan gångjärnen. Jag skulle gjort en dubbelgrind om det 125 cm.

Snedsträvan är enklare att få att fungera om den går åt andra hållet så att den trycker istället för drar. Och när grinden är så låg kontra bredden blir vinkeln väldigt flack och snedsträvan är inte så effektiv. Bättre i så fall att dela upp den och låta den gå till mitten innan den går till hörnet.
 
S sinuslinus skrev:
Gör ramen högre. Blir alldeles för kort avstånd mellan gångjärnen. Jag skulle gjort en dubbelgrind om det 125 cm.

Snedsträvan är enklare att få att fungera om den går åt andra hållet så att den trycker istället för drar. Och när grinden är så låg kontra bredden blir vinkeln väldigt flack och snedsträvan är inte så effektiv. Bättre i så fall att dela upp den och låta den gå till mitten innan den går till hörnet.
Tack för svar! Det är lite knepigt att öka avståndet mellan gångjärnen särskilt mkt. Grindstolpen är lika hög som alla andra stolpar till staketet och längst ner sticker järnkonstruktionen från plinten upp och begränsar utrymmet.

Har snedsträvan någonting med fördelningen av vikt till gångjärnen att göra? Grinden i sig känns stabil.
 
H Huzzbutt skrev:
[länk]


Intressant läsning för att fylla en kunskapslucka, håller med föregående talare men det verkar också behövas ett till järn.
Tack för länk! Men visst är det väl så att detta järn verkar ha gett med sig? Och att jag måste byta ut det (inte en inställningsgrej)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.