Finns flertalet videos på nätet, Jag tycker Matt Estlea gör en ganska bra och noggran genomgång. Det är pillrigt och i mitt tycke ganska svårt, så jag skulle rekomedera att göra det på en provbit först.


Även videon om hur man förbereder (billiga) gångjärn för installation är bra:
 
Sorry, tittade inte så noga på bilden av Habo 5006, tyckte det såg ut som ett helt vanligt gångjärn. Kollade nu på en lite större bild och ser att det är "Vinkelbockat", har aldrig installerat ett sånt gångjärn, ingen aning om hur det skiljer sig från "vanliga" gångjärn, det tas inte upp i filmen jag länkade :)
 
I ivp skrev:
Sorry, tittade inte så noga på bilden av Habo 5006, tyckte det såg ut som ett helt vanligt gångjärn. Kollade nu på en lite större bild och ser att det är "Vinkelbockat", har aldrig installerat ett sånt gångjärn, ingen aning om hur det skiljer sig från "vanliga" gångjärn, det tas inte upp i filmen jag länkade :)
Tack ändå!
 

Bästa svaret

Det där är väl ett vanligt gångjärn för överfalsade luckor, standard i 1940-60-talskök.
De försänks bara i luckan och inte i skåpsidan. Enda verktyg som behövs är ett vasst stämjärn.
 
fahlis fahlis skrev:
Det där är väl ett vanligt gångjärn för överfalsade luckor, standard i 1940-60-talskök.
De försänks bara i luckan och inte i skåpsidan. Enda verktyg som behövs är ett vasst stämjärn.
På de stommar där det redan sitter gångjärn har de tidigare gjort en liten försänkning i stommen på ca 2-3mm.

Jag kör på skåpluckorna som du skrev.
Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.